تعقیبات نماز
امامان معصوم (علیهم
السلام) فرمودهاند: بعد از سلام نماز، زود باب این گفتوگو را نبندید
مقداری ادامه دهید و با این عمل به خداوند ثابت کنید که دوست ندارید این
دیدار زود تمام شود. بنابراین، پرداختن به تعقیبات و نیایشهای بعد از
نماز، اوج بندگی را نشان میدهد. گفتنی است، معصومان (علیهم السلام) در
این باره، توصیه ها و نیایش هایی را بیان و انشا کردند.
شایان ذکر
است، ما دو نوع تعقیبات داریم؛ «تعقیبات مشترک» که برای همۀ نمازهاست و
«تعقیبات مختص» که برای بعضی از نمازهاست. خواندن تعقیبات، نشاندهندۀ ادب
ماست و با این عمل به خدا میگوییم: خدایا، دوستت داریم.
بهترین تعقیباتِ نماز
بهترین
تعقیب نماز، ذکر تسبیحات حضرت زهرا (علیها سلام) است که طبق روایات، ثواب
هزار رکعت نماز مستحبی را دارد. البته در متون دعایی، مانند کتاب شریف
مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی (ره) ، تعقیبات دیگر نیز ذکر شده است.
از تعقیباتی که خیلی به ما توصیه شده، سجدۀ شکر است؛ یعنی هنگامی که نماز تمام شد، دوباره پیشانی را به سجده بگذاریم و خدا را شکر کنیم، چرا که توانستیم با او دیدار و گفتوگویی داشته باشیم.
نمازهای نافله
نمازهای واجب در شبانه
روز هفده رکعت است. دو برابرِ این، یعنی 34 رکعت، نماز نافله داریم. نافله
یعنی «اضافه». خواندن این نافله ها مستحب و نشان دهندۀ عشق ما به نماز
است. نافلۀ نماز صبح دو رکعت قبل از نماز صبح است. نافلۀ نماز ظهر چهار تا
دو رکعت قبل از نماز ظهر است. نافلۀ نماز عصر چهار تا دو رکعت قبل از نماز
عصر است. نافلۀ نماز مغرب دو تا دو رکعت بعد از نماز مغرب است. کوتاه ترین
نماز نافله، نافلۀ نماز عشاست که دو رکعتِ نشسته بعد از نماز عشاست. یازده
رکعت نیز نافلۀ نماز شب است. از آنجا که هر دو رکعت نشسته، حکم یک رکعت
کامل را دارد، جمع نافله های روزانه به 34 عدد میرسد.
البته نمازهای
مستحبیِ دیگری نیز وجود دارد که برخلاف تصور بعضی افراد، برای پیرزنها،
پیرمردها و بازنشستهها نیست. انسان در طول زندگی بسیار به تلاطمها و
مشکلات برخورد میکند که در همۀ آنها به مدد خداوند محتاج است. ائمه
(علیهم السلام) برای رفع این مشکلات، نمازهای مستحبی را پیشنهاد دادند.
ستاد اقامۀ نماز کتابی به نام «نمازهای مستحبی» منتشر کرد و در آن به 350
نوع نماز مستحبی اشاره میشود.
با توجه به مطالب پیش گفته، روشن میشود که نمازهای مستحبی را باید در جوانی خواند.
اهمیت نماز جعفر طیار و طریقۀ خواندن آن
طبق
نظر امام خمینی (ره) در بین نمازهای مستحبی، «نماز جعفر طیار» برترین
نماز است و حکم کیمیا را دارد. پیامبر (صلی الله و علیه و آله) به جعفر
طیار مأموریتی داد که سیزده سال طول کشید. همۀ مسلمانانِ قاره آفریقا،
مدیون جعفر بن ابیطالب هستند. وقتی او برگشت، پیامبر (صلی الله و علیه و
آله) فرمود: باید از او استقبال رسمی شود. او و همسرش اَسماء بنت عمیس، سه
پسری که خدا به آنها داده بود وارد شدند. مردم فکر میکردند پیغمبر (صلی
الله و علیه و آله) جایزۀ گرانبهایی به آو بدهد، چراکه او پادشاه حبشه
را مسلمان کرده بود، جمعی از کشیشها به دست او مسلمان شده بودند و خدمات
فراوانی انجام داده بود؛ اما پیامبر (صلی الله و علیه و آله) نمازی به او
هدیه داد که تا دنیا دنیاست، هر کس این نماز را میخواند، بهرهای به جعفر
بن ابیطالب هم میرسد. این نماز، دو تا دو رکعتی است. بعد از
تکبیرةالاحرام و سورۀ حمد، پانزده بار تسبیحات اربعه میگوییم. سپس به
رکوع میرویم. بعد از ذکر رکوع ده بار تسبیحات اربعه میگوییم. از رکوع
برمیخیزیم و ده بار همان ذکر را میگوییم. ده بار در سجده، ده بار هنگام
نشستن، ده بار در سجده دوم و ده بار در نشستن دوم این ذکر را میگوییم.
بنابراین، در هر رکعت، 75 بار ذکر تسبیحات اربعه تکرار میشود.
روایت
شده: نماز جعفر طیار دوازده هزار حسنه دارد، چراکه سیصد بار ذکر تسبیحات
اربعه در آن آمده است. تسبیحات اربعه نیز دارای چهار فراز است. پس جمع
ثوابها 1200 میشود. از آنجایی که هر کار خوب ده حسنه برایش نوشته
میشود، خواندن نماز جعفر طیار، دوازده هزار ثواب دارد.
نماز باران، گویای این نکته است که ما خداوند متعال را همه کارۀ جهان میدانیم. بعضی اینگونه تصور میکنند که ما وقتی نماز باران میخوانیم، یعنی به برنامه ریزی یا اسباب و علل اعتقاد نداریم، چراکه باران قانون دارد! ما آن قوانین را قبول داریم؛ آن قوانین، مخلوق خدا هستند. همان خدایی که از مسیر مشخص شده باران میفرستد، میتواند از مسیر دیگری نیز برای جمعی از بندگانش باران بفرستد. خودش در قرآن فرموده:
فقلت استغفروا ربکم انه کان غفارا (10). یرسل السماء علیکم مدرارا (11). و یمددکم باموال و بنین و یجعل لکم جنات و یجعل لکم انهارا
﴿فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَارًا﴾؛1 در پیشگاه خدا استغفار کنید؛ خداوند، گناهان شما را میبخشد و باران فراوان برایتان میفرستد و جنگلها و بادها را انبوه میکند و آبها را زیاد میکند.
دربارۀ ثواب نماز جماعت، در روایات آمده است: اگر در نماز جماعت یک نفر اقتدا کند، پاداش هر رکعت آن نماز 150 نماز است؛ دو نفر اقتداء کنند، پاداش هر رکعت 600 نماز است؛ سه نفر اقتدا کنند، 1200 نماز است؛ چهار نفر اقتدا کنند، پاداش هر رکعت 2400، پنج نفر 4800، شش نفر 9600، هفت نفر 19200، هشت نفر 36400، نُه نفر 72800 و اگر تعداد اقتدا کنندگان ده نفر و بیشتر شوند، ثواب یک رکعت آن نماز را کسی نمیتواند بنویسد؛ حتی اگر دریاها مرکب، جنگلها قلم، آسمانها کاغذ و جن و انس نویسنده شوند!4
ایشان در جایی دیگر فرمودند: اگر من نماز صبح را به جماعت بخوانم، خوشتر دارم از آنکه شب تا صبح شب زنده داری کنم
در فقه شیعه، «عدالت» یکی از شروط امام جماعت است. بعضی اشکال میکنند که: چرا زودتر کسی جلو نمی ایستد تا مأمومان معصل نشود؟! پاسخ اشکال مزبور این است که: علاوه بر اینکه باید امام جماعت قرائتِ نمازش صحیح باشد، مأمومان نیز عدالت او را تأیید کنند و او را شخص عادلی بدانند.
تقلید و اهمیت یادگیری احکام شرعی
نماز مسافر
کسی که به سفر میرود، نمازهای چهاررکعتی را باید دورکعتی بخواند (البته با شرایطی که در رساله های عملیه به تفصیل بیان شده است).
بحث تقلید و احکام شرعی
واجب
است مسلمانها با احکام دینشان آشنا شوند. داشتن رساله کافی نیست؛ اعضای
خانواده باید این رساله را در طول سال بخوانند و بقیه گوش کنند. باید آن را
مرور و تکرار کنند. رساله های عملیه از احکام تقلید شروع میشوند و در
ادامه، احکام مطهرات، نجاسات، نماز، روزه، مسائل اقتصادی، مسائل خانواده،
مسائل اجتماعی و... بیان میشود. یک از مسئله های رساله های عملیه این
است: دانستن مسائلی که مکلف غالباً به آن نیاز دارد، واجب است.
اهمیّت یادگیری احکام شرعی
در
جبهه یک برادری به من گفت: حاج آقا! امشب فهمیدم که اشتباهی غسل میکردم.
گفتم: چطور غسل میکردی؟ گفت: اول سمت راست، بعد سر و گردن و بعد سمت چپ!
من متغیر شدم و گفتم: چند سال دارید؟ گفت: 45 سال! میدانستم تمام نمازهای
سی سال گذشته را باید دوباره بخواند (در خصوص احکام فقهی هر شخص مکلفی،
باید به رسالۀ عملیۀ مرجع خود رجوع کند). گفتم: یکی ـ دو ساعت صبر کن تا با
علمایی که سراغ دارم، تماس بگیرم. ایشان گفتند: هیچ راهی ندارد؛ او غسلش
را اشتباه انجام داده و تمام نمازهایی را که با این غسل خوانده، باطل است؛
فقط یک راه دارد و آن اینکه ببین اهل چه شهری است. اگر در روستایی زندگی
میکرده که هیچ عالم، معلّم و کتابی نبوده و او همین اندازه یاد گرفته و
عمل کرده، امید است که نمازهایش درست باشد. به این شخص گفتم: اهل کجایی؟
گفت: تهران. در تهران، که همه جا مسجد، کتابخانه، مدرسه، حسینیه، هیئت و...
است؛ پس معلوم است که آن شخص کوتاهی کرده است. از همینجا روشن میشود که
یادگیری احکام شرعی چقدر مهم است؛ بنابراین، دلیل تکرار احکام از سوی
اساتید نیز در همین نکته است.
نماز جمعه، اجتماع هفتگیِ مسلمانهاست. امانتی است که انقلاب اسلامیِ ایران آن را زنده کرد و امام عزیز به آن افتخار میکرد. در سورۀ «جمعه» آمده:
یا أیها الذین آمنوا إذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا إلى ذکر الله وذروا البیع
﴿یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِکْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَیْع﴾؛1 ای مردان و زنانِ باایمان، هر گاه صدای اذان جمعه بلند شد به سوی ذکر خدا بشتابید و کسب و کار را کنار بگذارید.امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
صحاب النبى صلى الله علیه و آله و سلم کانوا یتجهزون للجمعة یوم الخمیس
کَانَ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ (صلی الله و علیه و آله) یَتَجَهَّزُونَ لِلْجُمُعَةِ یَوْمَ الْخَمِیس؛3 اصحاب پیغمبر از روز پنجشنبه خودشان را برای نماز جمعه آماده میکردند.
قرآن کریم، نشانههای رهروانِ راه پیامبر (صلی الله و علیه و آله) را اینگونه بیان میکند: محمد رسول الله والذین معه اشدا على الکفار رحما بینهم تراهم رکعا سجدا ﴿مُحَمَّدٌ رَسُولُاللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً﴾؛ یکی از نشانههای همراهان پیامبر (صلی الله و علیه و آله) این است بسیار رکوع و سجده میکنند و در برابر خالق، کُرنش عجیبی دارند. قرآن کریم وقتی رزمندگان اسلام را توصیف میکند، دو ویژگی مهم آنها را رکوع و سجودِ بسیار معرفی میکند.
حضرت زهرا (علیها سلام) دربارۀ فلسفۀ نماز فرمود: فرض الله الایمان تطهیرا من الشرک و الصلوة تنزیها عن الکبر «فَرض اللّه الایمان تطهیراً مِنَ الشِرک وَالصَلوةَ تَنزیهاً عَنِ الکِبر»؛5 (خداوند ایمان را برای پاکیِ از شرک و نماز را برای پاک کردن انسان از تکبر، واجب کرده است). سجده، نشانۀ عبودیت انسان است و به همین دلیل برای غیرخدا، حرام است.
دربارۀ سجده بر تربت اباعبدالله (علیه السلام) روایات بسیاری به دست ما رسیده است. سجده بر تربت ابی عبدالله (علیه السلام) یادآور حماسههای کربلاست و انسان را با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا میکند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: من جز بر قبر امام حسین سجده نمیکنم.13 ایشان در جایی دیگر فرمودند: سجده بر خاک حسین نورانیتی دارد که پردهها و موانع را پاره میکند.14
امروزه بیشتر این دعا در قنوت خوانده میشود: ﴿رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ﴾؛3 خدایا، ما هم دنیای خوب میخواهیم و هم آخرت خوب. در آیۀ قبل از این دعای معروف آمده: ﴿فَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا﴾؛ بعضی از مردم فقط دنبال دنیا هستند. خداوند در برابر چنین انسانهایی، به معرفی کسانی میپردازند که هم طالب دنیایند و هم طالب آخرت و خدا هم فرمود که اگر بخواهید، من دعای شما را اجابت میکنم.
امام رضا (علیه السلام) در قنوت این دعا را میخواندند: رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت الاعزّ الاجلّ الاکرم «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الاَعَزُّ الاَجَلُّ الاَکْرَمُ». این دعای کوتاه بسیار عمیق و پرمحتواست.
همۀ عصارۀ معارف انبیا (علیهم السلام) در چهار فراز تسبیحات اربعه گنجانده شده است. «سبحان الله» یعنی خداوند نقصی ندارد و همۀ مشکلات از انسانها ناشی میشود. «سبحان ربی العظیم و بحمده» یعنی من معتقدم خداوند نقص ندارد. هر چه مشکل و نقص در جهان است در برنامه ریزی و عملکرد ماست. اگر بچها ی ناقص به دنیا آمده، حتماً در مسائل آمیزشی کوتاهی کردهایم و یا مسائل بهداشتی مراعات نکردیم؛ مثلاً شراب خورده و بعد نزدیکی کرده و این بچه ناقص العقل به دنیا آمده است. یا اگر با ماشین تصادف کردیم، به این دلیل است که بدون گواهینامه رانندگی کردی. یا دلیل مسموم شدن، پرخوری است و دلیل ورشکست شدن، برنامهریزی و عملکرد اشتباه است. خداوند نقصی ندارد؛ نقصهایمان را باید در زمین دنبال کنیم؛ نقصها برای مدیران و برنامه ریزان و به طور کلی، برای انسانهاست. خدا به غیر از مهربانی برای بندگانش چیزی ندارد. خدا چه ظلمی میکند؟! او نیازی به ظلم ندارد. خدا نیاز ندارد کم بگذارد. او غیر از زیبایی، رحمت و مهرورزی کار دیگری نمیکند.
نماز؛ تصحیح کنندۀ افکار و رفتار
در هر
نماز فکر، رفتار، عواطف را اصلاح می کنیم. عامل بدیها و شکستها خودم
هستم و به خدا هیچ ارتباطی ندارد؛ از همین روست که میگوییم: ﴿سبحان الله
فَقِنا عذاب النار﴾.1 عبارت «سبحان الله» بسیار در قرآن آمده و بیشترین
دستور خداوند به پیامبر (صلی الله و علیه و آله) «سبّحه» است. هفت سوره در
قرآن با تسبیح شروع میشود.
نکات کاربردی
مستحب
است مسلمانان هنگام خوابیدن، قرآن بخوانند. اما متأسفانه امروزه افراد کمی
هنگام خواب، قرآن میخواند. کمتر پدر و مادری به بچهها می گویند:
عزیزانم! بروید قرآنهایتان را بخوانید، بعد بخوابید. صدها حدیث به دست ما
رسیده است که وقت خواب، قرآن بخوانید. هنگامی که میخوابیم، شیاطین و
فرشتهها به سراغ ما می آیند. در روایات آمده: اگر میخواهید شیاطین در
خواب به سراغ شما نیایند، با وضو بخوابید و پیش از خواب، قرآن بخوانید.
خواندن آیة الکرسی، «آمَن الرسول...»، چهار قل و سورههایی که با تسبیحِ
خداوند شروع میشوند، برای هنگام خواب سفارش شده اند. کوچکترین سوره که
با تسبیح شروع میشود، سورۀ «الاعلی» است. از همین امشب تصمیم بگیریم این
سوره را هنگام خواب بخوانیم.
مراد از «اَشْهَدُ» چیست؟
معانی «اَشْهَدُ»
ما
در تشهد دوباره اعتقادات خود را بیان میکنیم و به آن گواهی و شهادت
میدهیم. وسوسه گران همیشه در صدد این هستند که اعتقادات ما را سست کنند.
ما در مقابل آنها باید پی در پی اعتقادات خود را به صورت علنی بیان کنیم:
ای اطرافیان من، ای موافقان، ای مخالفان! بدانید که عقیدۀ من این است.
بنابراین، «اشهد» در اذان و تشهد، معناهای گوناگونی دارند؛ مثلاً در اذان،
بیشتر مسئله تبلیغ جلوه گری دارد و در تشهد، بیشتر تلقین و تثبیت
اعتقادات، مراد است. همۀ نماز، خداگرایی، خداپرستی و یکتاپرستی است و ما
در تشهد به این گواهی میدهیم.
پاداش وصیتنامه
روایات
بسیاری، ما را به نوشتن وصیتنامه توصیه کردند. در روایات آمده: کسی که
وصیتنامه مینویسد، پاداشِ شهید را به دست می آورد. در وصیتنامه به
اعتقاداتمان اشاره میکنیم. ابتدا از خدا و یکتایی او شروع میکنم. اولین
شعاری که در اسلام به سر زبانها افتاد، این عبارت بود:
﴿قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا﴾؛ (ای انسانها! بگویید «لا اله الا الله» تا رستگار شوید). عرب به دانهای که در دل زمین کاشته میشود و آن دانه وقتی در شرایط مناسب قرار میگیرد، جوانه میزند و سنگها را از مسیر راه خودش کنار میزند و خاک را میشکافد و به فضای باز میآید، «فلح»میگوید؛ یعنی راحت و رستگار شد. انسان هم اگر بخواهد از این جهان مادی رها شده و وارد فضای لایتناهیِ معنوی، شود باید موحد و یکتاپرست شود. بعد از شهادت و گواهی به یکتاییِ خداوند متعال، باید به رسالت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه و آله) ، معاد، صراط، میزان، قیامت و... گواهی دهیم. در تشهد نیز به ما اعتقادات خود اشاره میکنیم.
بنابراین، افتخار کنیم به اینکه بندۀ خدا هستیم. در تشهد آمده: گواهی میدهم که محمد، بنده و فرستادۀ خداست.
اهمیّت «صلوات»
تشهد با «صلوات» پایان می پذیرد. خداوند در قرآن میفرماید:
ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما ﴿إِنَّ
اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا
الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا﴾؛1 خدا و
فرشتهها بر پیامبر درود میفرستند. ای مردان و زنان باایمان! شما هم بر
پیامبر صلوات بفرستید و تسلیم پیامبر باشید.
مطابق روایت، در روز قیامت
چیزی جز «لا إله إلّا اللّه» و ذکر صلوات وزنِ اعمال صالح را سنگینتر
نمیکند، چراکه راه نجات، حیات و تحول ما در پیامبر و اهلبیت (علیهم
السلام) است. از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه و آله) روایت شده:
صلوات ابتر بر من نفرستید! گفتند: صلوات ابتر یا ناقص یعنی چه؟ فرمود: آن
صلواتی که به من درود بفرستید اما «آل» را به زبان جاری نکنید؛ یعنی
بگویید: «اللهم صلی علی محمد و سلم». صلوات کاملی که پیامبر اکرم (صلی الله
و علیه و آله) یاد دادند و در کتب معتبر اهل سنت مثل صحیح بخاری آمده،
این است: «اللهم صلی علی محمد و آل محمد». متأسفانه به ناروا کلمۀ «آل» را
از صلوات برداشتند.
صلوات، شعاری است که پیوند امت و رهبر را محکم
میکند. خدا حجاج بن یوسف ثقفی را لعنت کند! او اولین کسی است که در مسجد
الحرام، صلواتِ بلند را ممنوع کرد. او میگفت: در دلتان صلوات بفرستید، و
با این کار جلوی تعظیم شعائر را گرفت.
آخرین فراز نماز
آخرین
فراز نماز «سلام» است. در فراز «سلام»، دو سلامِ مستحب و یک سلام واجب
وجود دارد؛ سلام اول به پیامبری است که هدایت ما مرهونِ زحمات اوست:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ
بَرَکَاتُه»؛ سلام و رحمت و برکات خدا بر تو ای پیامبر! سپس به خودمان،
نمازگزاران، مؤمنان و... سلام میدهیم: «السَّلَامُ عَلَیْنَا وَ عَلى
عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِین»؛ سلام بر ما و بندگان صالح خدا! و سلام سوم
به همۀ انسانها، فرشتهها و جنیان و کسانی است که خدا را بندگی میکنند:
«السَّلَامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه».
«سلام» چیست؟
«سلام»
یکی از اسمهای خداست. همچنین به بهشت «دار السلام» گفته میشود. امام
صادق (علیه السلام) فرمود: ان ابخل الناس من بخل بالسلام «وَ إنَّ أبْخَلَ النّاسِ مَنْ بَخِلَ
بِالسَّلامِ؛2 بخیل ترینِ مردم کسی است که از سلام کردن دریغ میکند.
وقتی سلام میکنیم، یعنی ما در صلح و صفا هستیم و جنگ را نمیپسندیم. وقتی
سلام میکنیم، یعنی خوشبختی، سلامت و عزت شما را میخواهیم.