refreshing

refreshing

به یاد زنده یاد "مرغ طوفان"
refreshing

refreshing

به یاد زنده یاد "مرغ طوفان"

نمونه سوالات آزمون شمیم دانش ( سوالات زبان قرآن و مفاهیم)

درس اول

1.بنابر آیه ( انا انزلناه قران عربیا لعلکم تعقلون)   

چرا قران به زبان عربی نازل شده است

الف.بخاطر اهمیت زبان عربی

ب- برای این که در ان تعقل کنند

ج- بخاطر اهمیت زبان عربی و تعقل کردن واشنایی با قرآن لازم است این زبان را بدانیم و با صرف و نحو آشنا باشیم*    

2.چرا پیامبر زبان عربی را دوست دارد

الف. چون زبان قرآن است

ب. چون زبان کاملی است

ج. زبان اهل بهشت و زبان قرآن و زبان قوم عرب است   

3. صرف در لغت به معنی      ........    است و در اصطلاح یعنی ........

الف .تغیر دادن _ چگونه یک کلمه را به شکل های مختلف در بیاوریم

ب. ساختن _ معانی مختلف برای کلمات است

ج. تغییر دادن _  چگونه بتوانیم یک کلمه را به شکل های مختلف در بیاوریم تا معانی متعدد بدهد*                            

4. فایده یعلم صرف آشنایی با چگونگی ......... و .......... است

الف. کلمات _ حرف ها 

ب. کلمه سازی _کلمه شناسی*                 

ج. کلمه سازی و معنا شناسی

5. علم نحو راجع به چه چیزی بحث می کند

الف.راجع به ساختار و ساختمان کلمه بحث میکند

ب. راحع به چگونگی اعراب آخر کلمات معمولا سخن میگوید

ج. راجع به ساختار و ساختمان کلمه بحث نمیکند راجع به چگونگی اعراب آخر کلمات سخن میگوید و موضوع آن علم نحو کلمه و کلام است*            

6. ریشه فعل (تلا )کدام فعل است

الف. تَلُوَ *       

 ب. تلی              

 ج. یتلو

7. در آیه ی یعلمهم الکتاب و الحکمه

 الف. هم مفعول به اول الکتاب مفعول به دوم*        

ب. هم فاعل کتاب مفعول

ج.  هم فاعل کتاب مضاف الیه

8. با توجه به آیه ی یتلو علیه آیاتِک و یعلمهم الکتاب .............

قسمت مشخص شده چه نقشی دارد

الف. مفعول برای فعل یتلوا*         

ب. مضاف الیه برای علیهم

ج. فاعل فعل یتلوا

9. در آیه ی انک العزیز الحکیم

 اسم اِنَّ و خبر آن کدام است

الف. اسم اِنَّ  انت و خبر العزیز

ب. اسم اِنَّ  ک  و خبر ان عزیز

 ج. اسم اِنَّ  ک  وخبر عزیز خبراول حکیم خبر دوم *

10- فایده علم نحو چیست

الف- محفوظ ماندن از خطا در گفتار

ب- محفوظ ماندن از خطا در گفتار و نوشتار زبان عربی است*

ج- محفوظ ماندن از خطا در زبان عربی

11.در \" انک انت العزیز الحکیم\" تاکید کدام است؟

انک – انت

انک – العزیز الحکیم

ان – انت*

12.ربنا  از نظر نحوی ----------------- و منادا به قصد------ است.

منادای مضاف  و اعراب آن منصوب – استرحام*

منادای مقصوده و اعراب آن ظاهری – استرحام

منادای مفرد معرفه و اعراب آن تقدیری – استرحام

13. ضمیر عماد به چه معنی است؟

ضمیری که بین مبتدا و خبر می آید  و  متصل فاعلی است

ضمیری که قبل از خبر می آید و منفصل مرفوعی است

ضمیری که بین مبتدا و خبر می آید و ضمیر منفصل منصوبی است*

14.\" انک انت العزیز الحکیم  \" جمله  و برچه دلالت می کند؟

فعلیه – تجدد و حدوث

فعلیه –دوام و استمرار

اسمیه – دوام و استمرار *

15. باتوجه به آیه \" ربنا وابعث فیهم رسولا منهم یتلوا علیهم و.....\" کدام نادرست است؟

انسان از خدا میخواهد که جامعه از مربیان و معلمان فاصله نداشته باشد

معلم و متعلم از جنس هم نیست و معلم با تفاوتی که متعلم دارد میتواند آنها را درک و استعدادها را شناسایی کند.

کسانی که آنها باید هم معلم باشند و هم مربی و پرورش دهنده *

16.کلمه عزیز  و حکیم هر کدام چه  نوع صفتی  هستند؟

مشبه – مشبه *

نسبی- مشبه

مشبه – مفرد

17.در ایه \" انک انت العزیز و الحکیم\" خبر کدام و به چه نوع است؟

العزیز و الحکیم – مفرد

الحکیم – معرفه

العزیز و الحکیم – معرفه*

18-استرحام به چه معناست ؟

طلب بخشش

طلب مهربانی و رحم و عطوفت*

پوشانندن و عفو خطا

19.- انت چه نوع ضمیری است؟

ضمیر عماد *

ضمیر منفصل مرفوعی

ضمیر متصل

20-   خداوند متعال  در ایه  شریفه \" ربنا وابعث فیهم رسولا منهم .......\"  از زبان  کدام حضرت  نقل می کند؟

حضرت موسی

حضرت محمد

حضرت ابراهیم*

سوالات درس 2

از میان گزینه های زیر در کدام گزینه تمام فعل های امده امر هستند؟

الف) فَاعْفُ/ وَاسْتَغْفِرْ/ فَتَوَکَّلْ   *                                      ب) لَانْفَضُّوا/وَاسْتَغْفِر/ یُحِبُّ

ج) کُنْتَ/ وَاسْتَغْفِرْ/ فَتَوَکَّلْ

2)کدام یک از فعل های زیر ثلاثی مجرد هستند؟

الف) وَاسْتَغْفِرْ                    

ب )  عَزَمْتَ *                            

ج) شَاوِرْهُمْ                           

د) یُحِبُّ

3)نقش کلمه  الْمُتَوَکِّلِینَ  در جمله  یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ چیست؟

الف)فاعل                          

ب)مفعول به  *             

 ج)مفعول فیه                

د)خبر

4)حرف  إِنَّ در جمله  إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ جز کدام دسته از حروف است و خبر ان چیست؟

الف )افعال ناقصه/ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ

ب)حروف مشبه بلفعل/ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ*

ج)حروف جاره/الله

5)هُمْ در شَاوِرْهُمْ چه نقشی دارد؟

الف)فاعل        

ب)مفعول به*                       

ج)اسم        

د)مضاف الیه

6- فبما رحمه من الله لنت لهم  به چه معناست ؟

الف -رحمت بزرگی است آن رحمتی که خداوند به تو  عطا کرده است .

ب- چه رحمت بزرگی است آن رحمتی که خدا به تو عطا کرده است .

ج - چه رحمت بزرگی بوده است آن رحمتی که خداوند به تو عطا کرده است .*

7 - نظر فخر رازی درباره \"ما \"در فبما رحمه چیست ؟

الف -ما ی استفهامیه است ولی در معنا تعجب را می رساند *

ب - مای موصول میباشد.

ج- هر دو گزینه صحیح می باشد

8 -نظر مفسرین وعلما ونحوین درباره ی \"ما\" در فبما رحمه چیست ؟

الف -ما استفهام 

ب -ما زائده *

ج -ما موصول

9 - منظور از ما زائده در\" فبما رحمه \"چیست؟

الف-مانع تاثیر حرف جر در کلمه رحمه نشده است .*

 ب -بود ونبودش تاثیری ندارد.

ج -حرف ربط میباشد ومعنی را کامل میکند.

10 - در \"فبما رحمه \" به چه واسطه رحمه مجرور شده است ؟

الف -به واسطه حرف ما

ب- به واسطه حرف جر با ▪*

ج -به واسطه صفت بودن

11-اگر حرف جر \"با \" در \" فبما رحمه \"حرف جر سببیه باشد به چه شکل ترجمه میشود؟

الف -به سبب رحمت *

ب- به سبب عطوفت ومهربانی

ج- به سبب لطف وبخشش

12-اگر حرف جر \"با \"  در\" فبما رحمه \"حرف جر مصاحبت گرفته اند به چه شکل ترجمه می شود؟

الف -به همراه رحمتی از خداوند *

ب - با گذشت وفداکاری

ج-مهر وعطوفت خداوندی

13 - حرف جر \"با\" در\" فبما رحمه به چند شکل در نظر گرفته اند ؟

الف-سببیه و موصولی

ب - مصاحبت و سببیه

ج سببیه ومصاحبت *

14- اگر \" ما \"در\" فبما رحمه\" حذف شود جمله از چه نظر دچار نقصان میگردد؟

الف - از نظر ساختاری وترکیب

ب - از نظر معنا

ج- گزینه الف وب*

15-کلمه \"رحمه \"در فبما رحمه به چه صورت آمده است ؟

الف - ب صورت نکره وهمراه با تنوبن*

ب - به صورت معرفه ومشتق

ج - به صورت نکره وهمراه با تفخیم

16-کلمه \"رحمه \" در فبما رحمه درحقیقت به چه دلیل آمده است؟

الف -برای توصیف جمله

ب-برای تفخیم *

ج - برای تقلیل

17-\"من الله \"در فبما رحمه من الله چه نقشی دارد؟

الف-مضاف ومضاف الیه

ب- فاعل جمله

ج - جارو مجرور *

18-\"لنت لهم\" در آیه \"فبما رحمه من الله لنت لهم \" چه نقشی دارد؟

الف-فعل جمله*

ب - جارو ومجرور

ج.فاعل مستتر

19 - در \"فبما رحمه من الله لنت لهم\"دلیل

قدم بر فعل چیست؟

الف مقدم کردن فضل ورحمت خدا بر هر چیز

ب-مقدم کردن هر آن چه که حقش تا خیر باشدافاده ی حصر میکند*

ج-هیچ کدام

20 -یکی از آیات مهمی که پیرامون موضوع تعلیم وتربیت در قرآن کریم می شود  چه آیه ای میباشد؟

الف -آیه 195  سوره آل عمران

ب-ایه 159 ا سوره ی بقره

ج -آیه 159 سوره آل عمران*

21-کدام آیه اخلاق معلمبن را برای ما ترسیم میکند؟

الف - آیه 150 سوره نساء

ب -آیه 159  سوره آل عمران *

ج  - آیه 57 سوره یس

22-\" ولوکنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک به چه معناست؟

الف- اگر تو ای پیامبر سخت دل وتند خو بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند. ▪️

ب - ای پیامبر اگر تو سنگدل  بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند .

ج -ای پیامبر تو با مهربانی ونرم خویی همه در اطرافت بودن.

23-رسالت یک معلم چیست؟

الف-مدیریت

ب-راهبری*

ج-ارشاد وهدایت

24-\"فاعف عنهم \"درباره متعلم چه می باشد؟

الف -از بدی های متعلم باید در گذرد.*

ب-بامتعلم گذشت داشت.

ج-متعلم قابل مهربانی وگذشت می باشد.

25 - اوج بزرگواری یک معلم  چه می باشد؟

الف-با هر سختی بهترین باشد.

ب- گذشت داشته ودلسوز باشد.

ج-در عین این که به او بد کرده اند خیر خواهی می کند. *

26-مشورت گرفتن معلم از متعلم در چه زمان درصد موفقیت دارد؟

الف-درمواردی که معلمش منصف وعادل باشد.

ب در مواردی که متعلم خود را در مسیر تعلیم وتعلم سهیم بداند. *

ج-در مواردی که معلم قدرتمند وعالم باشد.

زبان قرآن ومفاهیم

درس سوم

22 مهر ماه

سوالات

۱)صرف به چه معنی است؟

الف)تغییر

ب)توانایی تغییر یک مصدر به یک فعل

ج)تبدیل کلمه به صیغه های مختلف

د) الف وب

۲)کلمه ((مَنَّ)):

الف)ماضی است

ب)مضارع است

ج)مصدر است

۳)مضارع فعل ((مَنَّ)) چیست؟

الف)یَمُنُّ

ب)یَمَنَّ

ج)یُمَنُّ

۴)کدام گزینه در مورد (یُزَکّیهِم) صحیح است؟

الف) ثلاثی مزید - ازباب تفعیل

ب) ثلاثی مزید - از باب تفعُّل

ج) از باب تفعَُل- مصدر آن تَزکِیّه

۵)در خطبه( الحمد لله الذی جعلنا مِن زرع ابراهیم و ذریه اسماعیل )

مِن مِن تجریدیه است:

الف) درست

ب) نادرست

۶)(کانَ- یکونُ)جز افعال.........است ونقطه مقابل........‌‌می باشد.

الف) ناقصه- صیغه مبالغه

ب) ناقصه- حروف مشبهه بالفعل

ج) اجوف- صیغه مبالغه

د) مثال- حروف مشبهه بالفعل

7)مصدر کدام یک از فعل ها درست ذکرشده است ؟

الف) یُزَکِّیهِمْ مصدر : تَزکیه

ب) یُعَلِّمُهُمُ مصدر:مُعَلّم

ج) یَتْلُو مصدر :تِلاوَه    

                                    

ج) مَنَّ مصدر: یَمُنُّ

8)نقش کدام کلمه در آیه زیر درست بیان نشده است ؟

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ

الف) اللَّهُ:فاعل مَنَّ   

                         

ب) الْمُؤْمِنِینَ:مجرور  به علی

ج)اذ:حرف جر

                               

ج)بعث:فعل

صحیح یا غلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید.

9) قد برسر فعل ماضی بیاید معنی تحقیق می دهد یعنی وقوع فعل حتمی است ولی بر سر فعل مضارع این معنا را نمی دهد.                          

 ص(    )       غ(    )

10)در عبارت قرانی یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ:

تمام کلمات نعت(صفت)هستند برای پیامبراکرم(ص)                                          

 ص(    )       غ(    )

11)در کدام گزینه صنعت التفات صحیح توضیح داده شده است؟

الف) التفات یعنی تغییر در خطاب است.

ب) التفات به معنی روی گرداندن از غایب به مخاطب یا متکلم  و بالعکس است

ج)معرفه آوردن کلمات نکره برای تاکید بیشتر روی کلمه وبلاغت سخن

د)گزینه الف و ب

12) در کدام عبارت قرانی زیر کدام کدام یک از فنون علم بدیع آمده است.

إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ

الف)التفات          

ب) تجرید                      

ج)حسن تعلیل

13)علت نکره آمدن کلمه رَسُولًا در عبارت إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا چیست؟

الف)نا شناس بودن   

ب)مبهم بودن شخص مورد خطاب    

ج) تعظیم و تفخیم

14) کلمه منت از ماده مَنّ به معنی ........................است.

الف) نعمت سنگین وثقیل    

ب)مجبور کردن     

ج) لطف و نیکی              

د)هیچکدام

15) خداوند در کجا از تعبیر منت نهادن استفاده کرده است؟

الف) درباره پیامبران که برای هدایت  وتعلیم مردم فرستاد.  

ب) درباره نعمت پدر و مادر برای فرزندان

ج) درباره نعمت نزول قرآن کریم

16)کدام گزینه جز انواع تجرید نیست؟

الف) تجرید با ((بِ)) تجریدیه

ب) تجرید با (( مِن)) تجریدیه

ج) تجرید به شکل کنایه

د)تجرید با تکرار لفظ

زبان قرآنی و مفاهیم

درس چهارم

25 مهر ماه

1)نقش کدام یک از کلمات در عبارت لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتیمِ اشتباه بیان شده است؟

الف)واو در لا تَقْرَبُوا فاعل   

ب)مال :مفعول به

ج) الْیَتیمِ:مضاف

2)صحیح و غلط بودن تعریف زیر را مشخص نمایید.

کلمه أَشُدَّهُ جمعی است که مفرد ندارد یا مفردی است که بنای جمع دارد.

الف : صحیح

ب: غلط

 

3)کدام یک ازفعل های زیر نهی است؟

الف) حَتَّی یَبْلُغَ

ب) لا تَقْرَبُوا

ج) لا نُکَلِّفُ

 

4)در کدام گزینه نام باب فعل اشتباه بیان شده است؟

الف) تَذَکَّرُونَ از باب  تَفَعُّل

  ب) لا نُکَلِّفُ  از باب تفعیل

ج) وصَّاکُمْ از باب  تَفَعُّل

 

5)اعراب کدام یک از فعل ها درست بیان شده؟

الف )لا تَقْرَبُوا: مرفوع

  ب) حَتَّی یَبْلُغَ :منصوب

ج) تَذَکَّرُونَ:منصوب

 

6) در عبارت قرآنی ((أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ بِالْقِسْطِ)) کدام نکته بلاغی وجود دارد؟

الف)مراعات نظیر

ب)ایجاز

ج)  تذییل

 

7)علت تقدم بِعَهْد بر أَوْفُوا در عبارت بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا چیست؟

الف) بیان شرافت دادن  واهمیت دادن به وفای به عهد است.

ب)نقش کلمات در جمله این جایگاه را برای انها بوجود اورده است.

ج)به علت مضاف واقع شدن بعهده برای کلمه الله

 

8)این تعربف بیان کننده کدام صنعت بلاغی است؟

این صنعت از اقسام اطناب است و عبارت است از آوردن جمله مستقلی پس از جمله دیگر که مشتمل بر معنای جمله قبل است و به منظور تأکید منطوق یا مفهوم جمله قبل آورده شده است.

الف)جناس

ب)تاکید 

ج)تذییل

 

9)علت حذف یکی از ت ها در ابتدای فعل تَتَذَکَّرُونَ ونگارش آن به صورت تَذَکَّرُونَ جهت تخفیف و سهولت در تلفظ بوده است. 

الف:صحیح

ب: غلط

 

10) معیار معلمان برای ارج نهادن به تلاش های متعلمان چیست؟

الف)تلاش بر اساس میانگین های متعارف تصویب شده

ب) تلاش بر اساس میزان دشواری خواسته ها ونکات اموزش داده شده

ج) تلاش به اندازه وسعشان وتواناییشان

 

11- [لاتقربوا ] چه نوع فعلی هست؟

الف) فعل نهی

ب) فعل نفی مضارع

ج) فعل نفی ماضی

 

12- در ( حتی یبلغَ) حرکت فتحه در آخر فعل نشان دهنده چیست؟

الف) مرفوع بودن

ب) مجرور بودن

ج) منصوب بودن

 

13-(اوفوا) از کدام باب وچه صیغه ایی هست؟

الف) از باب افعال صیغه سوم

ب)از باب مفاعله صیغه سوم

ج) از باب تفاعل صیغه سوم

 

14-(لا نکلف) چه نوع فعلی هست؟

الف) فعل نهی ثلاثی مزید از باب تفعیل

ب) فعل نفی ثلاثی مزید از باب تفعیل

ج) فعل نفی ثلاثی مزید از باب تفعّل

 

15- قلتم:

الف) اصل آن مثال واوی است

ب) اصل آن ناقص واوی است

ج) اصل آن اجوف واوی است

 

16- در عبارت قرآنی ( اوفوا الکیل والمیزان بالقسط) معنای اوفوا چیست؟

الف) فراوان

ب) وفور عدل

ج) وفا کنید

 

17- (الکیل ) به معنی:

الف) پیمانه

ب) سنجیده

ج) ترازو

 

18- مراعات نظیر چیست؟

الف) کلماتی که نظیر ومثل هم باشند

ب) مراعات کردن معنی ومفهوم کلمات بکار رفته

ج) کلماتی که دارای تناسب باشند واین تناسب از نوع تضاد نباشد

 

19- در عبارت قرآنی( بعهدالله اوفوا) بعهد چه نقشی دارد ؟

الف) جارومجرور است

ب) مفعول به است

  ج) مبتدا است

 

20- معیار ما معلمان برای ارج نهادن به تلاش متعلمان :

الف) به اندازه دانشی که آموخته تلاش کرده اند

ب) به اندازه وسعشان وتواناییشان تلاش کرده اند

ج) وظیفه خود را انجام داده اند

 

21- در زبان عربی عامل اول می آید وبعد جارو مجرور متعلق به آن عامل می آید.

الف) درست

ب) نادرست

 

22-علت تقدم دادن عامل اول برجارومجرور بیان نقش جارومجرور درجمله است.

الف) درست

ب) نادرست

23- در ( لاتقربوا مال الیتیم):

الف) واو آخر فعل فاعل است

ب) مال فاعل است برای لا تقربوا

ج) مال مضاف الیه است

 

24- در عبارت( لا نکلف نفسا الا وسعها):

الف) نفسا- مفعول به اول برای نکلف است

ب) وسعها مفعول به دوم برای نکلف است

ج) هردو مورد صحیح است

درس پنجم-زبان و مفاهیم قرآن

.1ریشه فعل اُدعُ کدام فعل است؟

1. دعا

2. دَعَوَ

3. یدعوا

2.فعل( اُدعُ )چه نوع فعلی است؟

1. معتل وناقص

2. فعل امر

3. معتل ناقص واوی امر

3.فاعل( اُدعُ ) چیست

1. ربک

2. انت مستتر است

3. هو مستتر

4.ریشه ی فعل جادل کدام گزینه است

1. جَدَلَ

2. یجادل

3. جَدَلُ

5.فعل( جادل ) چه نوع فعلی است

1. امر از تجادل

2. امر از یجادل

3. فعل ماضی

6.فعل اعلمُ چه نوع کلمه ای است

1. فعل امر

2. افعل تفضیل

3. فعل ماضی

7.در کدام گزینه ( فعل مضاعف ثلاثی مجردماضی ) دیده می شود

1. جادلوا

2. ضلل

3. تنفع

 8.در آیه ی ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه و..........

حسنه چه نقشی دارد

1. اسم است

2. صفت برای موعظه

3. صفت برای حکمه

9.کدام گزینه درمورد( انَّ ربک هواعلم بمن ضل...)

1. ربک اسم انَّ وهو اعلم خبر

2. جمله ی اسمیه است

3. هردو مورد

10.عبارت( وهو اعلم بالمهتدین ) مهتدین چه نقشی دارد

1. خبر

2. اسم فاعل

3. اسم مفعول

11.جمله ی اُدعُ الی سبیل ربک بالحکمه و....چه نوع جمله ای است

1. جمله ی فعلیه

2. جمله ی استینافیه

3. جمله ی امری

12.فعل ادع وجادل از نظر بلاغی در چه معانی بکار رفته اند؟

1. معنی حقیقی

2. معنی ثانوی

3. معنی حقیقی ثانوی

13. معنی ثانوی ادع وجادل چیست

1. دعوت وجدال

2. ارشاد و راهنمایی

3. دعوت وارشاد

14.جمله ی استینافیه چه جمله ای است

1. جمله ای مستقل

2. جمله ای که با فعل امر شروع شود

3. جمله ای که از نظر معنایی کاملا مستقل است

15.فعل ادع امری ومتعدی که مفعول آن بخاطر اختصار حذف شده است

1. درست

2. نادرست

16. در آیه ی ۱۲۵ نحل چرا هواعلم تکرار شده است

1. بخاطر تاکید

2. بخاطر دو گروه مهتدین وضالین

3. بخاطر اطناب در سخن

17.بنا بر آیه ۱۲۵ سوره نحل چه شیوه هایی برای آموزش مطرح می کند

1. حکمت وموعظه ومناظره

2. موعظه وجدل و مناظره

3. حکمت ومناظره وجدل

18.آیه ی (وذکر فان الذی تنفع المومنین)به کدام شیوه آموزش دلالت می کند؟

1. حکمت

2. موعظه

3. مناظره

19.چه نوع جدال احسن چه ویژگی دارد

1. هدف رضای خدا فهم طرف مقابل واز امور درست استفاده کند

2. هدف رضای خدا تکیه بر دانستنی ها

3. تکیه بر معلومات طرف مقابل و امور صحیح

20.آیه ی ۱۲۵ سوره ی نحل کدام پیامبر را مورد خطاب قرار می دهد

1. پیامبر اکرم(ص)

2. موسی( ع)

3. ابراهیم (ع)

جلسه ششم- زبان و مفاهیم قرآن

۱_ فعل جاء  یجی ءُ چه نوع فعلی است

الف_ معتل

ب_ مهموز

ج_ الف وب

۲_ ریشه ی جاء کدام و اعلال به چه شده است

الف_ جَیَ ءَ  واعلال به قلب

ب_ جَیِءَ اعلال به حذفَ

ج_ جَیُ ءَ ابدال

۳_ ضمیر کم در جاء کم چه نقشی دارد

الف_ فاعل

ب_ مفعول به

ج_ تاکید

۴_ ریشه ی فعل عنتم چیست

الف_ عَنیَ

ب_ یعنیَ

ج_ عَنَتَ

۵_ فعل عنت/ عنتم  چند بار در قرآن آمده اند

الف _ ۵بار_ ۲بار

ب_ ۲ بار و۵ بار

ج_ ۲بار و۹ بار

۶_ در آیه ب لقد جاء کم رسول من انفسکم........ رسول چه نقشی دارد

الف_ مفعول به

ب_ فاعل

ج_ مضاف

۷_ در آیه ی لقد جاء کم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم...... عزیز و حریص چه نقشی دارند

الف_ صفت

ب_ صفت برای رسول

ج_ صفت مشبه برای رسول

۸_ در آیه ی لقد جاءکم رسول من انفسکم....... کدام گزینه در باره ی لقد درست است

الف _ ل برای جواب قسم

ب_ ل   ابتدا برای تاکید

ج_ الف وب

۹_ در آیه ی لقد جاءکم رسول من انفسکم.......قد چه نقشی دارد

الف _قد تحقیق است سر فعل ماضی

ب_ قد تحقیق بر سر فعل مضارع

ج_ قد برای تاکید

۱۰_ در آیه ی لقد جاء کم رسول من انفسکم.....  کم در انفسکم چه نقشی دارد

الف_ مفعول به

ب_ مضاف الیه

ج_ مضاف

۱۱_ در  آیه ی لعلک باخع نفسک الایکونوا مومنین  به چه ویژگی پیامبر اشاره دارد

الف _ از حرص زدن زیاد در هدایت مردم نهی شده

ب_ اسرار بر دوستی ومهربان زیاد نهی شده

ج_ حریص بودن پیامبر بر هدایت مومنین

۱۲_ در آیه ی لقد جاء کم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین رئوف الرحیم  چرا بالمومنین مقدم شده است

الف _ خبر مقدم است

ب_ افاده ی اختصاص کند

ج_ چون تاکید است

۱۳_ از نظر بلاغی جاء  در آیه ی لقد جاء کم رسول من انفسکم......به چه معنی است

الف_ آمدن

ب_ آمدن از جایی به جای دیگر

ج_ دعوت پیامبر بر دین است

۱۴_در کدام یک از سوره هاویژگی بزرگ ترین معلم بشر در تعلیم وتعلم پرداخته است

 الف_ ۱۲۸ توبه

ب_۱۵ مائده

ج_ ۱۷۴ نساء

 

درس هفتم- زبان و مفاهیم قرآن

۱- فعل( قَالَ) در اصل به چه صورت بوده است؟

۱.قیلَ

۲.قَوَلَ

۳.یَقولُ

۲-( قَالَ) جزء افعال :

۱.معتل اجوف یایی

۲.معتل ومثال واوی

۳.معتل واجوف واوی

۳- حرف وسط ( قَالَ) :

۱.عله ودر اصل ( و) است

۲.عله ودراصل ( ی) است

۳.عله ودر اصل همان( ا) است

۴- قالَ ماضی است ومضارع آن........وامرش.....می باشد.

۱.یَقولُ- قُل

۲.یَقولُ - قیلَ

۳.یُقالُ- قُل

۵- فعل(اَتَّبِعُ) چه نوع فعلی است؟

۱.فعل ماضی سوم شخص مفرد مذکر

۲.فعل مضارع متکلم وحده

۳.فعل امر مذکر

۶- فعل( اَتَّبِعُ) از چه بابی است؟

۱.باب افعال

۲.باب تفعّل

۳.باب افتعال

۷- در عبارت:( هَل اَتَّبِعُکَ عَلی اَن تُعَلِّمنِ  مِمّا عُلِّمتَ رُشد ا )" کَ" چه نوع  ضمیری است؟

۱.متصل فاعلی

۲.متصل مفعولی

۳. منفصل مفعولی

۸- در ( اَن تُعَلِّمَنِ) " تُعَلِّمَ" :

۱.ثلاثی مزید از باب تفعّل است

۲.ثلاثی مجرد ومصدرش تعلیم است

۳.ثلاثی مزید وازباب تفعیل است

۹- نونی که در آخر ( اَن تُعَلِّمَنِ) وجود دارد چه نونی است؟

۱.نون وقایع

۲.نون جمع مونث

۳.نونی که بخاطر( اَن ناصبه )آمده است

۱۰- (عُلِّمتَ) چه نوع فعلی است؟

۱.فعل معلوم

۲.فعل مجهول

۳.فعل معتل

۱۱- در فعل ( عُلِّمتَ) :

۱.تَ ضمیر است ومفعول

۲.تَ ضمیر است وفاعل

۳.تَ ضمیر است ونائب فاعل

۱۲- در عبارت ( قالَ لَهُ موسی):

۱.موسی فاعل است

۲.موسی مفعول است

۳.موسی خبر است

۱۳- در عبارت( قالَ لَهُ موسی ) :

۱.لَهُ مفعول است

۲.لَهُ متمم است

۳.لَهُ جارو مجرور است

۱۴- دلیل منصوب شدن فعل( اَن تُعَلِّمَنِ ) چیست؟

۱.اصلا منصوب نیست

۲.بخاطر جمع بودن

۳.بخاطر ( اَن) که بر سرش آمده

۱۵- در عبارت ( مِمّا عُلِّمتَ) مِّما چه نقشی دارد؟

۱.در اصل ( مِن ما) بوده ومفعول

۲.در اصل ( مِن ما) بوده وجارو مجرور

۳. در اصل ( مِن ما) بوده وفاعل

۱۶-در آیه ( قالَ لَهُ موُسی هَل اَتَّبِعُکَ عَلی

 اَن تُعَلِّمَنِ مِمّا عُلِّمتَ رُشدا):

۱.مفعول به اول ( ی) بوده در تُعَلِّمَنِ حذف شده

۲.مفعول به اول( کَ) است در اَتَّبِعُکَ

۳.مفعول به اول ( رُشدا) می باشد

۱۷- درآیه( قالَ لَهُ موسی هَل اَتَّبِعُکَ عَلی اَن تُعَلِّمَنِ مِمّا عُلِّمتَ رُشدا):

۱. (رُشداً) مفعول به دوم است برای ( عُلِّمتَ)

۲.( رُشداً) مفعول به دوم است برای (تُعَلِّمَنِ)

۳.( رُشداً) مفعول به اول است برای (تُعَلِّمَنِ)

********

درس هشتم- زبان و مفاهیم قرآن

 

درس نهم- زبان و مفاهیم قرآن

1) فعل ( فَاسالُوا) چه نوع فعلی است؟

فعل امر ثلاثی مزید

فعل امر ثلاثی مجرد

فعل مضارع ثلاثی مجرد

2) فعل امر مفرد ( فَاسالُوا) کدام است؟

اِساَل

سَل

هردو

3) (کُنتُم) چه نوع فعلی است؟

از ریشه کانَ وجزء افعال ناقصه

فعل ماضی جمع مونث

از ریشه ( کُنتُ) وفعل ماضی

4) در ( لا تَعلَمونَ) لا چه نوع لایی است؟

لای نافیه

لای ناهیه

لای جزم

5) ( لاتَعلَمونَ) چه نوع فعل و صیغه ایی دارد؟

فعل نهی جمع مذکر غائب

فعل نفی جمع مذکر مخاطب

فعل نهی جمع مذکر مخاطب

6) در جمله ی( اِن کُنتُم لا تَعلَمونَ) اسم وخبر کدام است؟

(کُنتُم) اسم ولا تَعلَمونَ خبر کانَ

(تُم ) اسم کانَ و( ونَ) خبر لا تَعلَمونَ

تُم اسم کانَ ولا تَعلَمونَ خبر کانَ

7) در جمله ( فَاسالُوااَهلَ الذّکرَ اِن کُنتُم لا تَعلَمون)َ:

فا، فای جدا کننده جمله است

فا، فای جواب شرط است

فا، فای فصیحه است

8) فای فصیحه چیست؟

فای که رابطه وجزا برای شرط محذوف است

فای که رابطه وشرط را بهم مربوط می کند

فای که رابطه وجزا برای شرط را ثابت نگه میدارد.

9) در جمله ( فَاسالوُا اَهلَ الذّکرِ اِن کُنتُم لاتَعلَمونَ):

شرط همان ( فَاسالوُا) است

شرطی وجود دارد که حذف شده است

اصلاً شرطی وجود ندارد

10) جمله( اِسالوُا اّهلَ الذِّکرِ):

محلاً مجزوم است زیرا جواب شرط مقدّر است

محلاً منصوب است زیرا جواب شرط مقدّر است

محلاً مرفوع است زیرا جواب شرط مقدّر است

11) جمله استیناف چه نوع جمله ایی است؟

جمله ایی که در جواب سوال تعیین شده آمده است.

جمله ایی که شرط است برای سوال مقدّر

جمله ایی که در جواب سوال مقدّر آمده است

12) فعل( اِسالوُا) از نظر بلاغی چه معنایی دارد؟

برای امر ودستور

برای تنبیه وباز خواست

به قصد ارشاد وراهنمایی

13) از نظر بلاغی علت جمع آوردن ضمیر ( اِسالوُا) که آیه خطاب به پیامبر است چیست؟

ضمیر برای تعظیم وبزرگداشت

خطاب آیه یک خطاب عام است

هردو مورد درست است

14) یکی از رسالتهای معلم موفق این است که:

روحیه پرسش گری را در متعلّمان ایجاد کند

سوالاتی را مطرح کند که باعث پیشرفت متعلمان شود

سوالات باعث رشد ذهنی وفکری متعلّمان شود

15) درآیه ۷سوره انبیاء چند نکته وجود دارد؟

۲نکته

۳نکته

۴نکته

16) معلم در مورد کسانیکه روحیه پرسش گری دارند چه وظیفه ایی دارد؟

مورد تشویق قرار دهد

فرقی بین متعلّمان قائل نشود

مسیر صحیح سوال کردن را به متعلّمان آموزش دهد

۱و۳ درست است

17) در روایات چه نوع سوال کردنی کار بسیار ناشایستی شمرده شده است؟

سوال کردن به قصد تخریب متعلّم

سوال کردن به قصد تخریب شخصیت معلم

سوال کردن به قصد وقت گذرانی

18) متعلّمان وظیفه دارند چه نوع سوالی بپرسند؟

سوال برای برطرف کردن عیب ونقص معلم

سوال برای فهم باشد نه برجسته کردن نقاط ضعف معلم

سوال با هدف برجسته کردن نقاط ضعف معلم باشد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.