refreshing

refreshing

به یاد زنده یاد "مرغ طوفان"
refreshing

refreshing

به یاد زنده یاد "مرغ طوفان"

منابع آزمون بیمه2

ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم : ﺑﻴﻤﻪ ﺑﺎرﺑﺮی    ﻣﻘﺪﻣﻪ :   ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی ﺷﺮﻛﺖ ﺳﻬﺎﻣﻲ ﺑﻴﻤﻪ ات ﻧﺎﺷﻲ از ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ اﻗﺪام ﺑﻪ ﺻﺪور اﻧﻮاع ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﺒﺮان ﺧﺴﺎر ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی ﻃﺒﻖ ﺷﺮاﻳﻂ اﻧﺴﺘﻴﺘﻮ ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺰاران ﻛﺎﻻ ﻧﻤﻮده و در اﻳﻦ راه ﮔﺎمﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮی ﺑﺮداﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮدﮔﻲ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺷﺮاﻳﻂ اﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎ ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی ﻛﺎدر ﻣﺠﺮب و ﻓﻌﺎل در ﺳﻤﺖ ﻣﺸﺎور اﻣﻮر ﺑﻴﻤﻪای ﻫﻤﺮاﻫﻲ ﻻزم را ﺑﺎ ﻛﻠﻴﻪ اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻴﻘﻲ و ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻧﻤﻮده و در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮع ﭘﻮﺷﺶ را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ.     ﺗﺎرﻳﺨﭽﻪ ﻣﺨﺘﺼﺮی از ﺑﻴﻤﻪ ﺑﺎرﺑﺮی -1
ﻣﺤﻘﻘﺎن و ﺗﺎرﻳﺦ ﻧﻮﻳﺴﺎن ﻣﺘﺤﺪاﻟﻨﻈﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﻪ درﻳﺎﻳﻲ ﻛﻪ در اواﺳﻂ ﻗﺮون وﺳﻄﻲ ﭘﺎ ﺑﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﻧﻬﺎده اﺳﺖ از ﻗﺪﻳﻤﻲﺗﺮﻳﻦ رﺷﺘﻪﻫﺎی ﺑﻴﻤﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.  در واﻗﻊ ﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﺎن و ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻛﺎﻻ، اﻣﻮال و ﻣﺎل اﻟﺘﺠﺎره ﻫﺎی ﺗﻮان ﮔﻔﺖ اوﻟﻴﻦ ﺑﺎری ﺧﻮد را از ﻃﺮﻳﻖ درﻳﺎ ﺣﻤﻞ ﻛﺮده و ﺑﺎ ﺧﻄﺮات ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﻏﺮق ﺷﺪن ﻛﺸﺘﻲ، ﻃﻮﻓﺎن، و راﻫﺰﻧﻲﻫﺎی درﻳﺎﻳﻲ ﻣﻮاﺟﻪ ﮔﺮدﻳﺪﻧﺪ، ﺑﻪ ﻓﻜﺮ راه ﺣﻠﻲ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻴﻞ ﻗﻮاﻧﻴﻦ و ﻣﻘﺮرات ﺧﺎص و ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻛﻪ ﻫﻤﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﺮﺑﻮط ﻫﺎ و دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﺧﻮد اﻓﺘﺎدﻧﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟ ﺑﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درﻳﺎﻳﻲ ﺑﻮد ﺑﻪ ﻣﺮور ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻳﺎﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻠﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ از آن ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻫﺎ ﻣﻮرد )زﻳﺎن ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ( و ﻳﺎ  )وام درﻳﺎﻳﻲ( اﺷﺎره ﻧﻤﻮد.    زﻳﺎن ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ ﻳﺎ وام درﻳﺎﻳﻲ -1-1
ﺷﻴﻮه ﻋﻤﻠﻜﺮد وام درﻳﺎﻳﻲ ﺑﺪﻳﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ اﮔﺮ ﻛﺸﺘﻲ و ﻛﺎﻻ در اﺛﺮ وﻗﺎﻳﻊ و ﺧﻄﺮات درﻳﺎ ﺑﻪ ﻛﻠﻲ از ﺑﻴﻦ ﻣﻲرﻓﺖ، وام ﮔﻴﺮﻧﺪه از ﺑﺎزﭘﺮداﺧﺖ وام ﻣﻌﺎف ﺑﻮده اﺳﺖ )ﻣﺜﻞ اﻳﻦ ﻣﻲ ت درﻳﺎﻓﺖ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ (. در ﻗﺮن ﺳﻴﺰدﻫﻢ در اﻳﺘﺎﻟﻴﺎ وام ﻣﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺴﺎر درﻳﺎﻳﻲ ﺑﺸﺪت رواج داﺷﺖ و ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ اﻳﻦ واﻗﻌﻴﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺮنﻫﺎ ﻗﺒﻞ از ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﺬﻛﻮر اﻳﻦ ﻧﺤﻮه ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ ﻟﻴﺎ از ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﺗﺠﺎرت از ﻗﺮن ﭘﻨﺠﻢ ﻣﻴﻼدی ﺗﺎ آﻏﺎز ﺟﻨﮓ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﭼﺮا ﻛﻪ اﻳﺘﺎ ﻫﺎی ﺻﻠﻴﺒﻲ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﭼﺸﻢ ﮔﻴﺮ و ﻣﺴﺘﻤﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻂ و ﻧﺤﻮه اﻧﺠﺎم ﻗﺮارداد ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ اﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻣﺬﻛﻮر ﺷﺒﺎﻫﺖ زﻳﺎدی ﺑﻪ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺑﻴﻤﻪای اﻣﺮوز دارد.  
ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﻋ ﺼﻲ اﻣﺮوزه ﺑﺮ اﺳﺎس درﻳﺎﻓﺖ ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ ﺑﻄﻮر ﻗﻄﻊ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻤﻠﻴﺎت ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮی ﺑﻪ ﺷﻜﻞ و ﺷﻴﻮه ﻓﻨﻲ ، ﻋﻠﻤﻲ و ﺗﺨﺼ ﻲ ﺗﺮﻳﻦ اﺛﺮ ﻣﺪون و ﺑﺠﺎ ﻣﺎﻧﺪه از ﻣﺪارک ﺑﻴﻤﻪ ای ﻣﺮﺑﻮط 1250ﺗﺠﺎر ﺷﻬﺮ ﻓﻠﻮراﻧﺲ در ﺳﺎل ﻣﻴﻼدی ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻄﻮر ﻳﻘﻴﻦ ﻗﺪﻳﻤ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺟﻨﻮا ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.  
ﻛﻢ ﻛﻢ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺑﻴﻤﻪ و ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪن ﻣﺸﻜﻼت ﺑﻴﻤﻪﮔﺮان ﺑﻪ اﻳﻦ ﻓﻜﺮ اﻓﺘﺎدﻧﺪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺧﻮد را ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﻛﺮده و ﺑﺼﻮرت ﮔﺮوﻫﻲ ﻛﺎر ﻛﻨﻨﺪ، ﻛﻪ در اﺑﺘﺪا ﺑﺎ ﺗﺄﺳﻴﺲ اﻧﺠﻤﻦ ﻫﺎﺋﻲ ﻛﻪ دارای اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ و ﻣﻘﺮرات ﺧﺎﺻﻲ ﺑﻮد ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺖ، ﻣﻌﺮوف ﺗﺮﻳﻦ ﮔﺮدﻫﻤﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﻻزم اﺳﺖ ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﺷﻮد ﮔﺮدﻫﻤﺎﺋﻲ ﺑﻮدﻛﻪ ﻣﺮﺗﺐ درﺷﻬﺮﻟﻨﺪن در ﻗﻬﻮهﺧﺎﻧﻪ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﻨﺎم ) ادوارد ﻟﻮﻳﺪز(  ﻧﺸﺮﻳﻪﻫﺎﻳﻲ ﻧﻴﺰ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان اﺧﺒﺎر ﻟﻮﻳﺪزﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ، دراﻳﻦ ﻧﺸﺮﻳﻪﻫﺎ اﺧﺒﺎرﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﺠﺎرت 1696 ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﺪ، ﺑﻌﺪﻫﺎ در ﺳﺎل وﺣﻮادث آورده ﻣﻲ ﺷﺪ ﺎت و ﻣﻼﻗﺎت ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮان درﻳﺎﻳﻲ و ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﻜﺎن ﺑﺮای رد و ﭼﻨﺪی ﻧﮕﺬﺷﺖ ﻛﻪ آن ﻗﻬﻮه ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺤﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋ ﺑﺪل ﻛﺮدن اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﻤﻪای و اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺑﻴﻤﻪ اﺗﻜﺎﺋﻲ ﮔﺮدﻳﺪ ، اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻌﺪاً ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻛﺸﺘﻲﻫﺎ ﺑﺮای ﺛﺒﺖ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﺑﻪ آﻧﺠﺎ رﺟﻮع ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ.      -ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺑﻴﻤﻪ و ﺑﻴﻤﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻛﺎﻻ 2
در ﺑﻴﻤﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ، ﺑﺎ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺒﻠﻐﻲ ﺑﻌﻨﻮان ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ از ﻃﺮف ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺬار، ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺴﺎراﺗﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﭼﺎرﭼﻮب ﺧﻄﺮات ﺑﻴﻤﻪ ﺷﺪه ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.  
 
 

٢٤ 
   -اﻧﻮاع ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی در ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی 3
ﺑﻴﻤﻪ ﺑﺎرﺑﺮی را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺳﻪ ﻃﺮﻳﻖ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﻛﺮد :  

 ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﺑﺮاﺳﺎس ﻃﺮﻳﻘﻪ ﺣﻤﻞ  

 ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻣﺒﺪأ و ﻣﻘﺼﺪ از ﻟﺤﺎظ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﺋﻲ  

 ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻮع ﭘﻮﺷﺶ ﺑﻴﻤﻪ ای     ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﺑﺮاﺳﺎس ﻃﺮﻳﻘﻪ ﺣﻤﻞ - 1- 3
ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﺑﺮاﺳﺎس ﻃﺮﻳﻘﻪ ﺣﻤﻞ ﺑﻪ ﺳﻪ ﻧﻮع اﺳﺖ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ زﻣﻴﻨﻲ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درﻳﺎﻳﻲ و ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻮاﺋﻲ، اﻟﺒﺘﻪ در ﺑﻌﻀﻲ ﺣﻤﻞﻫﺎ از 2 ﻳﺎ 3 ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺣﻤﻞ ﻣﺮﻛﺐ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ. روش ﺣﻤﻞ ﺑﺮای ارﺳﺎل ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ  
    -ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺒﺪأ و ﻣﻘﺼﺪ از ﻟﺤﺎظ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﺋﻲ 2- 3
ﺑﻴﻤﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ داﺧﻠﻲ: ﻣﺒﺪأ و ﻣﻘﺼﺪ در ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی داﺧﻠﻲ، داﺧﻞ اﻳﺮان ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.  
ﺑﻴﻤﻪ وارداﺗﻲ : اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺒﺪأ ﺣﺮﻛﺖ ﺧﺎرج و ﻣﻘﺼﺪ داﺧﻞ اﻳﺮان ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. در  
ﺑﻴﻤﻪ ﺻﺎدراﺗﻲ : اﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺒﺪأ داﺧﻞ اﻳﺮان و ﻣﻘﺼﺪ ﺧﺎرج از اﻳﺮان ﻣﻲ ﺑﺎ در ﺷﺪ.  
ﺑﻴﻤﻪ ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ : اﻳﺮان ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻄﻮرﻳﻜﻪ اﻳﺮان در ﻣﺴﻴﺮ ﺣﻤﻞ ﻗﺮارﮔﻴﺮد. ﻣﺒﺪأ و ﻣﻘﺼﺪ در اﻳﻦ ﻧﻮع ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎ ﺧﺎرج از     -ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻧﻮع ﭘﻮﺷﺶ ﺑﻴﻤﻪ ای 3- 3

   ( All Risks) A  ﺑﻴﻤﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﻤﺎم ﺧﻄﺮ

   B ﺑﻴﻤﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ

   C ﺑﻴﻤﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ

  (Total Loss ﺑﻴﻤﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﺧﺴﺎرت ﻛﻠﻲ )
در اداﻣﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ داﺧﻠﻲ ، ﺻﺎدراﺗﻲ ، وارداﺗﻲ و ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ ﻛﻪ  از ﻣﻌﺮوﻓﺘﺮﻳﻦ ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﻣﺒﺪأ و ﻣﻘﺼﺪ از ﻟﺤﺎظ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﺋﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﻲ ﭘﺮدازﻳﻢ .  
     : -ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ داﺧﻠﻲ 4
  ﺻﺪور ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ داﺧﻠﻲ :- 1- 4
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻣﺒﺪأ و ﻣﻘﺼﺪ در اﻳﻦ ﻧﻮع ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎ داﺧﻞ ﻛﺸﻮر اﻳﺮان ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .  
ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی ﺣﻤﻞ و ﻧﻔﻞ داﺧﻠﻲ  را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺷﻜﻞ ﺻﺎدر ﻧﻤﻮد .  

 ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﻲ  

 ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﺎز  

 ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺳﺎده
 
 
 

٢٥ 
   Floating Policyﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﻲ  -1-1- 4
در اﻳﻦ  ﺑﻴﻤﻪ  ﻧﺎﻣﻪ ﺗﺤﺖ ﻳﻚ ﻗﺮارداد ﻛﻠﻲ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺮاﻳﻂ اﺻﻠﻲ ﺑﻴﻤﻪ و رﺋﻮس ﻛﻠﻲ ﺗﻌﻬﺪات  ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻄﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ و ﺷﻴﻮه ﺣﻤﻞ و ﺗﻮاﻓﻖ ﺑﺮ روی ﻳﻚ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻣﺸﺨﺺ و ﻣﻌﻴﻦ ﺗﻌﺪاد  ﺣﻤﻞ ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی از ﺳﻮی ﺑﻴﻤﻪ  ﮔﺮ ﺗﺤﺖ  ﭘﻮﺷﺶ ﻗﺮار ﻣﻴﮕﻴﺮد  و ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ  ﻛﻠﻴﻪ  ﺣﻤﻞ ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد ﺑﻪ  ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺮﺳﺪ دارای اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺎﺷﺪ   
 ﺪ ﻟﻴﺴﺖ ﻛﺎﻣﻞ و ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻛﺎﻻ را ﺑﻪ اﻃﻼع ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﻻزم ﺑﻪ ذﻛﺮ اﺳﺖ ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺰار ﻗﺒﻞ از ﻫﺮ ﻳﻚ از ﺣﻤﻞ ﻛﺎﻻ ﻫﺎ  ﺑﺎﻳ 
ﻳﻜﻲ از ﻣﻨﺎﻓﻊ اﻳﻦ ﻧﻮع ﻗﺮاردادﻫﺎ و ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ در اﻳﻦ اﺳﺖ، ﻛﻪ ﺑﺮای ﺣﻤﻞﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺬار و ﺻﺪور ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ از ﻃﺮف ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮ ﻧﺒﻮده و ﺑﺎﻋﺚ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ و ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از اﺗﻼف وﻗﺖ ﻣﻲ ﺷﻮد.  
     ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﺎز-2-1- 4
ﻳﻜﻲ از ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻲ وﺟﻮد داﺷﺖ اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺬار در اﺑﺘﺪا ﺻﺪور ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎﺋﻲ ﻛﻪ در روش ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﺷﺮاﻳﻂ ﻋﻤﻮﻣ ﻧﺎﻣﻪ ﺻﺪرﺻﺪ ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ ﻳﺎ درﺻﺪ ﺑﺎﻻﺋﻲ از ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ را ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻲﻧﻤﻮد، و اﻳﻦ ﺧﻮد ﻣﺸﻜﻠﻲ ﺑﻮد ﭼﺮا ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻮد ﺣﻤﻞﻫﺎی ﻧﻬﺎﺋﻲ در ﻣﺎهﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﺻﻮرت ﮔﺮدﻳﺪ .دﻳﺪ ﺑﻨﺎم ﺻﺪور ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻳﺎ ﻗﺮارداد ﺑﻪ روش ﭘﻮﺷﺶ ﺑﺎز ﻟﺬا روش دﻳﮕﺮی ﻣﻄﺮح ﮔﺮ .در اﻳﻦ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ  ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻗﺮارداد ﺑﺮ روی ﻣﻮارد ﻛﻠﻲ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﺮخ و ﺷﺮاﻳﻂ ﻗﺮارداد  -ﺧﻄﺮﻫﺎی ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻮاﻓﻖ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ اﻣﺎ : 

 ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺬار دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺎز ﻧﻴﺴﺖ ﻗﺒﻞ از ﻫﺮ ﺣﻤﻞ ﻣﺸﺨﺼﺎت وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ و ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ را اﻋﻼم ﻧﻤﺎﻳﺪ 

 ﺑﻪ ﺟﺎی ﻳﻚ ﻗﺮارداد ﻛﻠﻲ ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ ﻳﻚ ﻴﻤﻪ از ﺳﻮی ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮ ﺻﺎدر ﻣﻲ ﺷﻮد و ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﮔﻮاﻫﻲ ﺑ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎی ﺣﻤﻞ ﺷﺪه از ﺳﻮی ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺬار ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﻲ ﮔﺮدد 

  ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺮای ﻫﺮ ﺣﻤﻞ ﭘﻮﺷﺶ و درﺧﻮاﺳﺖ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ای ﻛﻠﻴﻪ دﻓﻌﺎت ﺣﻤﻞ ﻛﺎﻻ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻗﺮار دارد و ﻧﻴﺎز ارﺳﺎل ﮔﺮدد 
    -ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺳﺎده 3-1- 4
ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ای اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺣﻤﻞ ﻛﺎﻻی ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺻﺎدر ﻣﻲ ﺷﻮد و در آن ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﻪ ﻃﺒﻖ ﻓﺮم ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺑﺎرﺑﺮی در آن ﻗﻴﺪ ﻣﻲ ﮔﺮدد ، ﻻزﻣﻪ ﺻﺪور اﻳﻦ ﻧﻮع ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻛﺎﻻ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺬار ﻗﺒﻼً از وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﻪ و ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺣﻤﻞ آن اﻃﻼع داﺷﺘﻪ و اﻳﻦ اﻃﻼﻋﺎت را در اﺧﺘﻴﺎر ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ   .
    -ﺧﻄﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ در ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی داﺧﻠﻲ 2- 4
ﺧﻄﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ در ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی داﺧﻠﻲ ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از :   

 ﺧﻄﺮات اﺻﻠﻲ  

 ﺧﻄﺮات اﺿﺎﻓﻲ  
  ﺧﻄﺮات اﺻﻠﻲ: -1-2- 4
ﺧﻄﺮاﺗ ﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً در ﺑﻴﻤﻪﻫﺎی داﺧﻠﻲ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﻴﻤﻪای در ﻣﻲآﻳﺪ، ﺧﻄﺮ آﺗﺶ ﺳﻮزی و ﺣﺎدﺛﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، ﻛﻪ واژﮔﻮن ﺷﺪن وﺳﻴﻠﻪ  ، ﻣﻌﻤﻮﻻً در ﻣﺘﻦ ﭼﺎﭘﻲ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎی داﺧﻠﻲ ﻣﻲآﻳﺪ و ﻣﻨﻈﻮر از ﺣﺎدﺛﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ، ﺗﺼﺎدف ، ﭘﺮت ﺷﺪن ﺧﺴﺎرت د ﺷﺪه در ﺣﻮادث ﺟﺎده ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻧﺎﺷﻲ از ﺧﻄﺮات ﻓﻮق ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ %70 ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺣﺪود ﻫﺎی اﻳﺠﺎ   .
   :   -ﺧﻄﺮات اﺿﺎﻓﻲ 2-2- 4
در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺧﻄﺮات دﻳﮕﺮی ﻧﻴﺰ وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﻣﺤ ﺪ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺮت ﺷﺪن ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ از روی وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻤﻮﻻت را ﺗﻬﺪﻳ  ﺑﺮﺧﻮرد ﺟﺴﻢ ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﺎ ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﻪ و ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ ، ﺧﺴﺎرات ﻧﺎﺷﻲ از ﺑﺎرﮔﻴﺮی و ﺗﺨﻠﻴﻪ و ﺳﺮﻗﺖ ﻛﻠﻲ ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ .  

٢٦ 
ﺧﻄﺮات ﻓﻮق ﺑﻨﺎ ﺑﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ﺑﻴﻤﻪ ز ﻣﻨﻈﻮر ﻧﻤﻮدن اﺿﺎﻓﻪ ﻧﺮخ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ، ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﮔﺬار و ﭘﺲ ا ﻫﺎی داﺧﻠﻲ درﻣﻲ آﻳﺪ  ﺑﺪﻳﻬﻲ اﺳﺖ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺴﺖ ﺧﻄﺮات اﺿﺎﻓﻲ دﻗﻴﻘﺎً در ﺷﺮاﻳﻂ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ آورده ﺷﻮد .     -ﻧﺮخ ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ در ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی داﺧﻠﻲ 3-4
ﻧﺮخ ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ درﺑﻴﻤﻪﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی داﺧﻠﻲ ﺑﻪ ﻮاﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺑﺴﺘﮕﻲ داردﻛﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺷﺮح ذﻳﻞ ﻣﻲ ﻋ ﺑﺎﺷﺪ.  

 ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻌﺪاد ﺧﻄﺮات و ﻧﻮع ﺧﻄ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺬار ﻫﺮ ﭼﻪ ﺧﻄﺮات ﺑﻴﺸﺘﺮ را ﺗﺤﺖ ﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ: ﭘﻮﺷﺶ ﻗﺮار دﻫﺪ ﻧﺮخ ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد .  

  ﭼﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﺒﺪأ و ﻣﻘﺼﺪ ﻛﻤﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ اﺣﺘﻤﺎل اﺗﻔﺎق ﺣﺎدﺛﻪ ﻣﻘﺪار ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻴﻦ ﻣﺒﺪأ و ﻣﻘﺼﺪ : واﺿﺢ و روﺷﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺧﺴﺎرت ﻛﻤﺘﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد .  

 ﻧﻮع ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ از ﭘﺬﻳﺮی و ﺧﻄﺮﻧﺎک ﺑﻮدن : ﻫﺮ ﭼﻪ آﺳﻴﺐ ﭘﺬﻳﺮی ﻛﺎﻻﻫﺎ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻟﺤﺎظ آﺳﻴﺐ ﺑﺎﺷﺪ  اﺣﺘﻤﺎل ﺧﺴﺎرت ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻲ ﺷﻮد ، ﻣﺜﻼً اﮔﺮ ﻛﺎﻻ ﺷﻜﺴﺘﻨﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻴﺸﻪ ﻳﺎ ﺗﺨﻢ ﻣﺮغ ﺷﺪت ﺧﺴﺎرت ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﭘﺲ ﻣﻨﻄﻘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻛﺎﻻﻫﺎ ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.  

 ﻣﺴﻴﺮ ﺣﺮﻛﺖ و ﻧﻮع وﺳﻴﻠ ﻛﻮﻫﺴﺘﺎﻧﻲ آﻣﺎر ﺧﺴﺎرت و ﺣﺎدﺛﻪ ﻧﺎﺷﻲ از ﭘﺮت ﺷﺪن وﺳﻴﻠﻪ ﻪ ﻧﻘﻠﻴﻪ : اﺻﻮﻻً در ﺟﺎده ﻫﺎی ﻧﻘﻠﻴﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺖ و در ﺑﻌﻀﻲ ﻣﺴﻴﺮﻫﺎ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﻗﺴﻤﺘﻲ از ﺣﻤﻞ در ﻣﺴﻴﺮ درﻳﺎ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد، ﻛﻪ اﻳﻦ ﺧﻮد ﻣﺨﺎﻃﺮات ﺧﺎص ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. اﺻﻮﻻً وﺳﺎﺋﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻛﻪ در ﺣﻴﻦ ﺣﻤﻞ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺣﺮﻛﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ اﺣﺘﻤﺎل ﺧﻄﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی را ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ، ﻣﺜﻼًﺣﻤﻞ ﺑﺎﻧﻴﺴﺎن ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ درﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎﺣﻤﻞ ﺑﺎﻛﺎﻣﻴﻮن ﭘﺮ رﻳﺴﻚﺗﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .
    -ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی وارداﺗﻲ و ﺻﺎدراﺗﻲ 5   : اﻳﻨﻜﻮﺗﺮﻣﺰ - 1- 5
در دﻫﻪ ﻫﺎی اﺧﻴﺮ ﺗﺠﺎرت ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻞ در ﺣﺎل رﺷﺪ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ داﻳﻤﻲ ﺑﻮده و از اﻫﻤﻴﺖ روزاﻓﺰون ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﻗﻮاﻧﻴﻦ داﺧﻠﻲ و ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ در ﺗﺠﺎرت و اﺟﺘﻨﺎب از اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت اﻣﺮی ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ و ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.در اﻳﻨﺠﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻔﻬﻮم  اﻳﻨﻜﻮﺗﺮﻣﺰ ﺑﻴﺎن ﻣﻴﮕﺮدد اﻳﻨﻜﻮﺗﺮﻣﺰ ﺎﻻﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ و ﺑﺪون اﻏﺮاق ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ اﻏﻠﺐ از اﻫﻤﻴﺖ و ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﺑ ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﻪ ﻧﺤﻮه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از آن ﺑﻬﺮه ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ. واﻗﻊ اﻳﻨﻜﻮﺗﺮﻣﺰ راه ﺣﻠﻬﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ از ﻗﺒﻞ در ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه ای اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﺟﻌﺒﻪ اﺑﺰار و راﻫﻜﺎر ﺣﺮﻓﻪ ای ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻓﺮوﺷﻨﺪه و ﺧﺮﻳﺪار را در ﻫﺮ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﻮده و وﻇﻴﻔﻪ ﻫﺮ ﻃﺮف ﺑﻪ ﺻﻮرﺗﻲ اﺳﺘﺎﻧﺪارد در آن ﺗﺸﺮﻳﺢ ﻣﻲ ﮔﺮدد .  
   : ﻗﻮاﻋﺪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻮﺗﺮﻣﺰ -1- 1- 5
 ﻮاﻋﺪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻫﻤﻪ روش ﻫﺎ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻮارد ذﻳﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ: -1 ﻗ EXW   : ﻓﺮوﺷﻨﺪه  ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻲ در ﻗﺒﺎل ﺣﻤﻞ ﻛﺎﻻ ﻧﺪارد و در واﻗﻊ  ﺗﺤﻮﻳﻞ ﻛﺎﻻ در ﻣﺤﻞ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻳﺎ ﻛﺎرﮔﺎه اﺳﺖ .   FCA   : ﻓﺮوﺷﻨﺪه  وﻇﻴﻔﻪ  دارد ﻛﺎﻻ را ﺑﻪ  ﺣﻤﻞ ﻛ  ﺗﺤﻮﻳﻞ دﻫﺪ  اﻣﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺣﻤﻞ ﺑﻪ  ﻋﻬﺪه  ﺧﺮﻳﺪار اﺳﺖ  . ﻨﻨﺪه  CPT   : ﻓﺮوﺷﻨﺪه  وﻇﻴﻔﻪ دارد ﻛﺎﻻ را ﺑﻪ  ﺣﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪه  ﺗﺤﻮﻳﻞ داده  و ﻫﺰﻳﻨﻪ  ﺣﻤﻞ را ﻧﻴﺰ ﺑﭙﺮدازد .  
  CIP  :  ﻞ داده و ﻋﻼوه  ﺑﺮ ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ  ﺣﻤﻞ ﻛﺎﻻ را در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺮوﺷﻨﺪه  وﻇﻴﻔﻪ دارد ﻛﺎﻻ را ﺑﻪ ﺣﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪه  ﺗﺤﻮﻳ ﺧﻄﺮات   ﺣﻤﻞ ﺗﺎ رﺳﻴﺪن  ﺑﻪ  ﻣﻘﺼﺪ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ .   DAT   :

٢٧ 
ﻓﺮوﺷﻨﺪه وﻇﻴﻔﻪ دارد ﻛﺎﻻ را در ﻣﺤﻞ ﻣﻮرد ﺗﻮاﻓﻖ ﺑﺎ ﺧﺮﻳﺪار در ﻣﻘﺼﺪ ﺗﺤﻮﻳﻞ دﻫﺪ . در واﻗﻊ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﮔﻴﺮی ، ﺗﺮﺧﻴﺺ و ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻛﺎﻻ ﺑﻪ  ﻋﻬﺪه ﻓﺮوﺷﻨﺪه  ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .   DAP   :  ﻓﺮوﺷﻨﺪه وﻇﻴﻔﻪ دارد ﻛﺎﻻ را در ﻣﺤﻞ ﻣﻮرد ﺗﻮاﻓﻖ ار در ﻣﻘﺼﺪ ﺗﺤﻮﻳﻞ دﻫﺪ . و ﻋﻼوه ﺑﺮ ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ  ﻫﺎی ﺑﺎ ﺧﺮﻳﺪ ﺑﺎرﮔﻴﺮی ، ﺗﺮﺧﻴﺺ و ﺗﺨﻠﻴﻪ  ، ﻛﺎﻻ را ﺗﺎرﺳﻴﺪن  ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻄﺮات ﺣﻤﻞ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ .   DDP  :   ﺣﻤﻞ ﻛﺎﻻ ﻧﺪارد و در واﻗﻊ ﻛﻠﻴﻪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ و ﺗﻌﻬﺪات ﺑﻪ  EXW ﻧﻘﻄﻪ ﻣﻘﺎﺑﻞ اﺳﺖ و ﺧﺮﻳﺪار ﻫﻴﭻ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻲ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻋﻬﺪه  ﻓﺮوﺷﻨﺪه  اﺳﺖ    .ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﻻ را ﺗﺮﺧﻴﺺ و در ﻧﻘﻄﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎ ﺑﺮای ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﻣﻘﺼﺪ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺧﺮﻳﺪار دﻫﺪ. 
    . ﻗﻮاﻋﺪ وﻳﮋه ﺣﻤﻞ درﻳﺎﻳﻲ: -2 FAS   : ﺧﺮﻳﺪار ﻛﺸﺘﻲ را ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﻮده و ﺑﻪ اﻃﻼع ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﻣﻲ رﺳﺎﻧﺪ.ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺣﻤﻞ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﺧﺮﻳﺪار ﺑﻮده  و ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﻣ ب ﺑﺎرﮔﻴﺮی ﻛﺸﺘﻲ ﺑﺘﻮاﻧﺪ آﻧﻬﺎ را ﺑﻠﻨﺪ ﻛﻨﺪ ﻗﺮار دﻫﺪ در ﻮﻇﻒ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﺎﻻ را در ﻛﻨﺎر ﻛﺸﺘﻲ ﺑﻄﻮرﻳﻜﻪ ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﻗﻼ اﻳﻦ زﻣﺎن ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺻﻮرت ﻣﻲ ﮔﻴﺮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺗﺎ زﻣﺎن ﻗﺮارداد ﺑﻴﻤﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻓﺮوﺷﻨﺪه و از اﻳﻦ زﻣﺎن ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺧﺮﻳﺪار ﻣﻨﻌﻘﺪ ﮔﺮدد.   FOB   : ﺗﺎ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﻛﺎﻻ از ان ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺧﺮﻳﺪار ﻣﺴﺌﻮل ﻛﺮاﻳﻪ ﺣﻤﻞ و ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ و ﻫﺮ روی ﻋﺮﺷﻪ ﻛﺸﺘﻲ ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﻣﺴﺌﻮل ﺑﻮده و ﻧﻮع ﻣﺨﺎرج دﻳﮕﺮی ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.  CFR   : ﻗﻴﻤﺖ ﻓﺮوش و اﻳﻪ ﺣﻤﻞ ﺗﺎ ﺑﻨﺪر ﻣﻘﺼﺪ را ﺑﭙﺮدازد وﻟﻲ ﺧﻄﺮ از وﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺮاﻳﻪ ﺣﻤﻞ : ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﺑﺎﻳﺪ ﻗﻴﻤﺖ ﻓﺮوش و ﻛﺮ ﻛﺎﻻ از رﻳﻞ ﻛﺸﺘﻲ ﻣﻲ ﮔﺬرد ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪار ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻲ ﺷﻮد.  CIF   : ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻓﺮوش ﺟﻨﺲ ﺗﻌﻬﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﻻ را ﺑﻴﻤﻪ ﻛﺮده و آن را در ﻣﻘﺼﺪ و در ﻧﻘﻄﻪ ﻣﻌﻴﻦ )اﻧﺒﺎر ﺧﺮﻳﺪار( ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺧﺮﻳﺪار دﻫﺪ .ﻛﺮاﻳﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻴﻤﻪ ﺗﺎ ﻣﺤﻠﻲ ﻛﻪ در ﻓﺎﻛﺘﻮر ﻗﻴﺪ ﮔﺮدﻳﺪه ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﻲ آﻳﺪ. 
 
 

٢٨ 
  -ﻣﺪت اﻋﺘﺒﺎر ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎرﺑﺮی ﺻﺎدراﺗﻲ و وارداﺗﻲ 2- 5
اﺳﺎﺳﺎً ﻣﺪت اﻋﺘﺒﺎر ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎرﺑﺮی در ﻛﻠﻮزﻫﺎی اﻧﮕﻠﻴﺴﻲ و ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی ﺑﺼﻮرت اﻧﺒﺎر ﺑﻪ اﻧﺒﺎر ﺑﻮده وﻟﻲ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ در ﺷﺮاﻳﻂ اﻳﻨﻜﻮﺗﺮﻣﺰ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻧﻘﻄﻪ ﺷﺮوع ﺗﻌﻬﺪ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻧﻮع ﻗﺮارداد ﺧﺮﻳﺪ داﺷﺘﻪ و ﺑﻪ زﺑﺎن ﺳﺎده زﻣﺎن اﻧﺘﻘﺎل ﺧﻄﺮ ﻳﺎ ﻣﺴﺆوﻟﻴﺖ ا ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪار زﻣﺎن ﺷﺮوع ﺗﻌﻬﺪ ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ز  
 ﺎر ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﻛﺎﻻ در ﻣﺒﺪأ ﺷﺮوع ﻣﻲ ﺷﻮد و در ﺧﺮﻳﺪ ﺑﺼﻮرت Ex- worksﻣﺜﻼً در ﺧﺮﻳﺪ  CIF و FOB ﺗﻌﻬﺪات ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮ از اﻧﺒ ﺗﻌﻬﺪات ﺑﻴﻤﻪ ﮔﺮ از زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻻ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ از ﻧﺮده ﻫﺎی ﻛﺸﺘﻲ ﻋﺒﻮر ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺷﺮوع ﻣﻲ ﺷﻮد، اداﻣﻪ ﭘﻮﺷﺶ در ﻃﻮل ﻣﺴﻴﺮ ﺣﻤﻞ ﻋﺎدی ﺑﻮده و ﭘﺎﻳﺎن آن ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ  ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ ﻣﻮارد دارد .  

 ﺑﻤﺤﺾ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻛﺎﻻ ﺑﻪ اﻧﺒﺎر ﻣﻘﺼﺪ ﻣﻨﺪرج در ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ  

  روز از ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﺎﻻ از ﻛﺸﺘﻲ  60 ﺑﻤﺤﺾ اﻧﻘﻀﺎء

  روز از ﺗﺎرﻳﺦ ورود ﻛﺎﻻ ﺑﻪ ﻣﺮز زﻣﻴﻨﻲ  60 ﺑﻤﺤﺾ اﻧﻘﻀﺎء

  روز از ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻛﺎﻻ در ﻓﺮودﮔﺎه ﻣﻘﺼﺪ  30 ﺑﻤﺤﺾ اﻧﻘﻀﺎء
ﺷﺎﻳﺎن ذﻛﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺪت ﻫﺎی ﻣﺬﻛﻮر ﺑﺎ ﭘﺮداﺧﺖ ﺣﻖ ﺑﻴﻤﻪ اﺿﺎﻓﻲ و ﻗﺒﻞ از اﻧﻘﻀﺎء ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻤﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ    .   ﺑﻴﻤﻪ ﺑﺎرﺑﺮی ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ  - 6
ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ ﺧﺎرﺟﻲ ﻛﺎﻻ ﻋﺒﺎرت از ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺣﻠﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻃﻲ آن ﻛﺎﻻﺋﻲ از ﻣﺒﺎدی ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻛﺸﻮر ﺛﺎﻟﺚ ﺣﻤﻞ ﮔﺮدد و ﻳﺎ ﻧﮕﻬﺪاری آن در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺣﺮاﺳﺖ ﺷﺪه و ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺣﻤﻞ ﺗﺪرﻳﺠﻲ آن ﺑﻪ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺎﻻ از ﻫﻤﺎن ﻧﻘﻄﻪ ﻳﺎ از ﻧﻘﺎط ﻣﺮزی ﻛﺸﻮر ﺧﺎرج ﻣﻲ ﮔﺮدد.  
ﻫﺮﮔﺎه ﻛﺎﻻی ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ ﺧﺎرﺟﻲ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن ﻣﺪت اﻋﺘﺒﺎر ﭘﺮواﻧﻪ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﻛﺎت ﺧﺮوﺟﻲ ﺗﺤﻮﻳﻞ و ﻳﺎ از ﻣﺮزﻫﺎی ﻛﺸﻮر ﺧﺎرج ﺷﻮد، ﺗﺮاﻧﺰﻳﺖ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﮔﺮدﻳﺪه و ﮔﻤﺮک ﻣﻜﻠﻒ ﺑﻪ ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ درﻳﺎﻓﺘﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.     -ﺧﻄﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻛﻠﻮزﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ 7
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪه ﻳﻚ ﻧﻮع دﻳﮕﺮ از ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی ، ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﺑﺮ اﺳﺎس ﻛﻠﻮز ﻫﺎ ﻳﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ    ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ . A ,B ,C اﺳﺖ  . در ﺑﻴﻤﻪ ﻫﺎی ﺑﺎرﺑﺮی  ﺧﻄﺮات در ﺳﻪ  ﻛﻠﻮز ﻳﺎ ﭘﻮﺷﺶ
     Cﺧﻄﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻛﻠﻮز -1- 7  ﺧﻄﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ  

 ﺗﻠﻒ ﺷﺪن ﻳﺎ آﺳﻴﺐ ﻴﻤﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻳﻜﻲ از ﻣﻮارد زﻳﺮ ﺑﺎﺷﺪ: دﻳﺪن ﻣﻮرد ﺑ 

 آﺗﺶ ﺳﻮزی ﻳﺎ اﻧﻔﺠﺎر. 

 ﺑﻪ رد ﺑﺎ ﻛﻒ درﻳﺎ، ﻏﺮق ﺷﺪن ﻳﺎ واژﮔﻮن ﺷﺪن ﻛﺸﺘﻲ ﻳﺎ ﺷﻨﺎور. ﮔﻞ ﻧﺸﺴﺘﻦ ، زﻣﻴﻨﮕﻴﺮ ﺷﺪن و ﺑﺮﺧﻮ 

 واژﮔﻮن ﺷﺪن ﻳﺎ از ﺧﻂ ﺧﺎرج ﺷﺪن وﺳﻴﻠﻪ ﺣﻤﻞ زﻣﻴﻨﻲ. 

 ﻛﺸﺘﻲ، ﺷﻨﺎور ﻳﺎ ﻫﺮ وﺳﻴﻠﻪ ﺣﻤﻞ دﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﻫﺮ ﺟﺴﻢ ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪ ﺗﺼﺎدم ﻳﺎ ﺑﺮﺧﻮرد ﻏﻴﺮ از آب. 

 ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻛﺎﻻ در ﺑﻨﺪر اﺿﻄﺮاری. 

 دﻳﺪن ﻛﺎﻻی ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﻪ ﻛﻪ ﻋﻠﺖ آن ﻳﻜﻲ از اﻣﻮر زﻳﺮ ﺑﺎﺷﺪ: ﺗﻠﻒ ﺷﺪن ﻳﺎ آﺳﻴﺐ  

 ﻓﺪاﻛﺮدن ﻛﺎﻻ در ﺟﺮﻳﺎن ﺧﺴﺎرت ﻋﻤﻮﻣﻲ. 

 ﺑﻪ درﻳﺎ اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﻛﺎﻻ ﺟﻬﺖ ﺳﺒﻚ ﺳﺎزی ﻛﺸﺘﻲ.
 

 ﺧﺴﺎرت ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ  : ﻛﻠﻴﻪ  ﺧﺴﺎرت و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻧﺠﺎت و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺧﺴﺎرت ﻫﺎی ﻛﻠﻲ ﺑﻪ ﺑﻘﻴﻪ ﻛﺎﻻﻫﺎ ﻣﻴﺸﻮد ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ .  

٢٩ 
ﺑﻪ  ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ  در ﻳﻚ ﻛﺸﺘﻲ ﺑﻪ آب اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﻳﻚ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﻧﺘﻴﻨﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﻏﺮق ﺷﺪه ﻛﻞ ﻣ ﺷﻮد ﺧﺴﺎرت و ﻫﺰﻳﻨﻪ  ﻫﺎی ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻛﺎﻧﺘﻴﻨﺮ ﻫﺎی ﺑﻪ  آب ا ﺤﻤﻮﻟﻪ ﻛﺸﺘﻲ ﻧﺪاﺧﺘﻪ  ﺷﺪه از ﻣﺤﻞ ﺑﻴﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺑﻘﻴﻪ ﻛﺎﻻ ﻫﺎ  ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮد )ﺧﺴﺎرت ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ ﺟﺰ ﭘﻮﺷﺶ ﻫﺎی ﻛﻠﻮز    ( ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ C ی ﻧﺠﺎت
 

 ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻣﺸﺘﺮک در ﺗﺼﺎدم:  در ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدم دو وﺳﻴﻠﻪ ﺣﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪه ﻛﺎﻻ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺧﺴﺎرت ﻫﺎی وارد ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﺤﻤﻮﻟﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ  ﺻﻮرت ﻣﺸﺘﺮک از ﻣﺤﻞ ﺑﻴﻤﻪ  ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻛﻠﻴﻪ ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻛﺎﻻ  ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ) ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻣﺸﺘﺮک در ﺗﺼﺎدم ﻧﻴﺰ از ﭘﻮﺷﺶ ﻫﺎی   (  ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ C ﻛﻠﻮز      Bﺧﻄﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻛﻠﻮز - 2- 7
   ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ  ﭘﻮﺷﺶ دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ  ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از :  C  ﻋﻼوه  ﺑﺮ  ﻛﻠﻴﻪ  ﭘﻮﺷﺶ ﻫﺎی ﻛﻠﻮز B ﻛﻠﻮز

 زﻟﺰﻟﻪ، آﺗﺸﻔﺸﺎن ﻳﺎ ﺻﺎﻋﻘﻪ 

 ﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻛﺸﺘﻲ، ﺷﻨﺎور، ﻣﺤﻔﻈﻪ ﻛﺎﻻ، ﻛﺎﻧﺘﻴﻨﺮﻳﺎ ﻣﺤﻞ اﻧﺒﺎر. ورود آب درﻳﺎ، درﻳﺎﭼﻪ ﻳﺎ رودﺧ 

 ﻠﻲ ﻫﺮ ﺑﺴﺘﻪ در ﻛﺸﺘﻲ ﻳﺎ ﺷﻨﺎور و ﻳﺎ ﺗﻠﻒ ﻛﻠﻲ ﻫﺮ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺗﻠﻒ ﺷﺪن ﻛ ﻋﻠﺖ اﻓﺘﺎدن ﺑﻪﻫﻨﮕﺎم ﺑﺎرﮔﻴﺮی و ﻳﺎ ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻛﺸﺘﻲ ﻳﺎ ﺷﻨﺎور. 
     A - ﺧﻄﺮات ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻛﻠﻮز 3-7
اﻳﻦ ﻛﻠﻮز ﻛﻠﻴﻪ ﺧﺴﺎرت ﻫﺎ و ﺧﻄﺮات اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ ﻪ  ﻋﻨﻮان اﺳﺘﺜﻨﺎﺋﺎت ﻣﻄﺮح ﺷﺪه  اﺳﺖ  را ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻲ دﻫﺪ . را ﺑﺠﺰ ﻣﻮاردی ﻛﻪ  ﺑ اﻳﻦ ﻛﻠﻮز ﺑﻪ  ﻋﻨﻮان ﻛﺎﻣﻠﺘﺮﻳﻦ ﭘﻮﺷﺶ ﻧﻴﺰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮد .          C , B , A -اﺳﺘﺜﻨﺎﺋﺎت در ﺳﻪ ﻛﻠﻮز 4- 7

 ﺗﻠﻒ ﺷﺪن ، آﺳﻴﺐ دﻳﺪن ﻳﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻗﺎﺑﻞ اﻧﺘﺴﺎب ﺑﻪ ﺳﻮء ﻋﻤﻞ ارادی ﺑﻴﻤﻪﮔﺬار 

 ﺮی ﻋﺎدی وزن ﻳﺎ ﺣﺠﻢ و ﻳﺎ ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ و ﭘﻮﺳﻴﺪﮔﻲ ﻋﺎدی ﻛﺎﻻی ﻧﺸﺖ و رﻳﺰش ﻋﺎدی، ﻛﺴ ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﻪ. 

 ﺗﻠﻒ ﺷﺪن، آﺳﻴﺐ  ﻧﺒﻮدن ﻳﺎ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺗﻠﻒ ﺷﺪن، آﺳﻴﺐ دﻳﺪن دﻳﺪن ﻳﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻧﺎﺷﻲ از ﻛﺎﻓﻲ ﻳﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ایﻛﻪ ﻋﻠﺖ آن ﺗﺎﺧﻴﺮ ﺑﺎﺷﺪ

 ﺗﻠﻒ ﺷﺪن ، آﺳﻴﺐ ﻲ ﻣﺎﻟﻜﺎن، ﻣﺪﻳﺮان، اﺟﺎره ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﻳﺎ ﮔﺮداﻧﻨﺪﮔﺎن ﻛﺸﺘﻲ دﻳﺪن ﻳﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻧﺎﺷﻲ از ورﺷﻜﺴﺘﮕ

 ﻛﺎﻻی ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﻪ ﻳﺎ ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ از آن از ﺳﻮی ﻫﺮ ﺷﺨﺺ ﻣﺘﺨﻠﻒ آﺳﻴﺐ ﻋﻤﺪی ﻳﺎ ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻋﻤﺪی  

 ﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻳﺎ ﻧﺎﺷﻲ از ﻛﺎرﺑﺮد ﻫﺮ ﻧﻮع ﺳﻼح ﺗﻠﻒ ﺷﺪن، آﺳﻴﺐ دﻳﺪن ﻳﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ای ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴ ﻳﺎ وﺳﻴﻠﻪای ﺑﺎﺷﺪ 

 ﻋﺪم ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ درﻳﺎﻧﻮردی ﻳﺎ ﻧﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن ﻛﺸﺘﻲ ﺑﺮای ﺣﻤﻞ اﻳﻤﻦ ﻛﺎﻻی ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﻪ ﻛﺸﺘﻲ ﻳﺎ ﺷﻨﺎور 

 ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن ﻛﺎﻧﺘﻴﻨﺮ ﻳﺎ وﺳﻴﻠﻪ ﺣﻤﻞ ﺟﻬﺖ ﺣﻤﻞ ﺳﺎﻟﻢ  ﻣﻮرد ﺑﻴﻤﻪ. 

 ﺟﻨﮓ، ﺟﻨﮓ داﺧﻠﻲ، اﻧﻘﻼب، ﺷﻮرش، ﻗﻴﺎم و ﻳﺎ زد و ﺧﻮردﻫﺎی داﺧﻠﻲ 

 ﺗﻮﻗﻴﻒ، ﺿﺒﻂ، ﻣﺼﺎدره، ﺗﺼﺮف ﻳﺎ اﺛﺮات ﻧﺎﺷﻲ از اﻳﻦ اﻣﻮر    .

 ﻣﻴﻦ، اژدر و ﺑﻤﺒﻬﺎی ﻣﺘﺮوﻛﻪ ﻳﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺳﻼﺣﻬﺎی ﺟﻨﮕﻲ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﺎﻧﺪه و ﻣﺘﺮوﻛﻪ. 

  ﻛﺎر، درﮔﻴﺮﻳﻬﺎی ﻛﺎرﮔﺮی، آﺷﻮﺑﻬﺎ و ﻳﺎ اﻏﺘﺸﺎﺷﺎت داﺧﻠﻲ. اﻋﺘﺼﺎب، ﺗﻌﻄﻴﻞ ﻣﺤﻞ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.